10 000 kroků za den:
městská legenda

10 000 kroků za den – to je přibližně 7,5 km. Pokud máte sedavé zaměstnání, může se vám to zdát opravdu hodně. Ale nebojte, nejste jediní, koho takové číslo možná děsí. Ve skutečnosti více než polovina naší populace tohoto denního limitu kroků nedosahuje. Proč tomu tak je? A jak můžete v rámci své každodenní rutiny dlouhodobě chodit více? S tím vám v tomto článku poradí naše expertka Péťa, která pro vás má pár tipů, jak na to!

chodkyně na lavičce

Sport, nad kterým nemusíte přemýšlet

Je dobré koukat se na věci především z pozitivní stránky a jinak tomu není ani u chůze. Proč? Protože chůze má v podstatě jenom pozitivní stránky! Je to náš primární způsob pohybu, způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B. Je to fyzická aktivita, kterou provozujeme každý den, nehledě na to, jestli o ní přemýšlíme a jdeme cíleně nebo ne. Přestože se od sportu jako takového liší, právě proto, že se provádí automaticky, může to být první krok, který uděláte pro svou lepší kondici a zdraví.

Když si stanovíte ambiciózní cíl, například právě zmíněných 10 000 kroků za den, je důležité začít zlehka a postupně. Nejprve si stanovte menší a dosažitelnější cíle, které vás však současně budou motivovat k dalšímu zlepšování. Zde, víc než kdekoliv jinde, platí „baby steps“! I malé krůčky jsou pořád pohyb vpřed. Pokud jste zvyklí chodit nejdále k poštovní schránce a zpět, nemusíte hned začít se třemi velkými okruhy kolem celého okolí. Začněte třeba 10 minutami chůze denně a tento nastavený čas postupně zvyšujte. Uvidíte, že za nějaký čas pro vás 10 000 kroků za den najednou nebude žádný oříšek!

Chůze jako aktivní životní styl

Pravděpodobně budete souhlasit s tím, že 10 minut chůze denně je dosažitelný a reálný cíl. Nemusí vás ale úplně motivovat k procházce. Možná pro vás bude smysluplnější, když se chůze stane prostředkem k dosažení hmatatelného cíle. Nebudete chodit, abyste dosáhli určitého počtu kroků, ale abyste se dostali z jednoho místa na druhé. Jinými slovy, místo abyste do obchodu vzdáleného 2 km jeli autem, půjdete pěšky. Nebo začnete parkovat dále od domu, než jste byli doposud zvyklí. Tak málo stačí! Vyhnete se provozu během dopravní špičky, vyčistíte si mysl při chůzi, ušetříte peníze, uděláte něco pro své tělo a celkové zdraví a postupně začnete oceňovat jednoduchou radost z chůze. Najednou pak zjistíte, že stanovené kroky máte nachozené raz dva! A v tu chvíli už nachozené číslo ani nebude vaše priorita.

sportovní chodkyně
detail boty na chůzi

Legenda nebo ne?

Znamená to tedy, že kýžených 10 000 kroků denně je jen městská legenda? Nemusí to tak být. 10 000 kroků za den je v lidských silách! Pokud to dokážete s relativně malým úsilím, protože máte aktivní práci, ve které se hodně hýbete, nebo si chůzi samotnou prostě užíváte, je to skvělé. Pokud jste této magické hodnoty ještě nedosáhli, máte stále spoustu času to napravit, stačí začít hned teď!

Malá pomoc se vždycky hodí. Pokud se vám zdá, že cíl 10 000 kroků je pro vás nedosažitelný a chcete zatím pokračovat cestou malých krůčků, můžete si vytvořit vlastní tréninkový plán, v němž si nastavíte cíle, které budete během následujících dnů a týdnů plnit. Pomoci vám může jakákoliv aplikace, která umožňuje všechny chodecké výkony zaznamenávat a měřit. Těchto aplikací na měření kroků, vzdálenosti a podobně existuje spousta, stačí si jen vybrat. Cíle přizpůsobené přímo na míru podpoří vaši motivaci. Jak budete jednotlivé milníky plnit, budete se radovat z každého dalšího splněného cíle a vaše sebevědomí, odhodlání a motivace se budou jen násobit. Už jen toto vám ukáže, že fyzická aktivita může být opravdu zábava! Nehledě na to, jak se při tom budete cítit skvěle.
 

Neberte však chůzi a dosahování cílů jako posedlost. 10 000 kroků denně je městská legenda v tom smyslu, že o nich slýcháte tak často, až se jejich dosažení jeví jako osobní vítězství. Je důležité na tuto hodnotu nahlížet střízlivýma očima, protože když se k ní příliš upnete a pak jí nedosáhnete, může to vaši motivaci velmi oslabit. Nebuďte otrokem stanovených čísel. Berte je jako výzvu a používejte je jako pozitivní motivaci, ne jako deadline úkolu v práci. Přistupujte k nim s nadhledem. Nejsme přece roboti a hlavně, každý jsme jiný a každému vyhovuje něco jiného.

No a nakonec – nezapomeňte se o sebe starat! Chůze by měla být potěšením, měla by to být tzv. „win-win“ situace, kdy vás něco baví a současně je to prospěšné. Dívejte se dál, než jen na cíl v podobě osobního nejlepšího času nebo určitého počtu kroků. Nejdůležitější je prostě zůstat aktivní. To znamená, že každý krok se počítá! Doufám, že hned vyrazíte s úsměvem na tváři na poštu nebo do obchodu a třeba tím zlepšíte den i někomu dalšímu! 

pár chodců na nábřeží
Petra Píšová
V Decathlonu pracuji od začátku roku 2015 v prodejně Decathlon Chodov. Vedu zde oddělení aktivní chůze a nordic walkingu, kde radím zákazníkům nejen s výběrem správných produktů, ale také jak začít a jak se správně vybavit bez nutnosti závratných investic do vybavení. Miluju všechny možné sporty. Ráda si zahraju fotbálek, stolní tenis nebo si zajdu do bazénu. Mou největší láskou je však pobyt v přírodě, kde můžu dělat příjemný sport na čerstvém vzduchu a zároveň pořádně prověřit kvalitu našich produktů, především od značky NEWFEEL. Na základě mých testů a recenzí od mých kolegů vám poté ráda pomůžu vybrat vybavení, oblečení či doplňky na chůzi. Můžu přidat i pár svých rad a zkušeností s těmito sporty.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 0 / 5. Počet hodnocení: 0

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!