Vyberte stránku

Jak vybrat běžecký pás

Běžecké pásy jsou v této době stále oblíbenější pomocníci pro udržení fyzické kondice, spalování tuků a využití volného času z pohodlí domova. Nabízí nezpočet zajímavých programů, která vás dovedou k vytouženému cíli a vy můžete zároveň například sledovat váš oblíbený televizní pořad. Umožňují jak běh, tak i chůzi, nehledě na počasí za oknem. Veškeré běžecké pásy nabízejí uživatelům standardní ukazatele jako jsou rychlost, čas, vzdálenost, spálené kalorie a tepová frekvence. Při výběru je však velice důležité pohlídat si, aby pás odpovídal vašim potřebám a nárokům. V opačném případě se z něj může stát jen věšák na prádlo.

Běhejte v obýváku

Velikost a konstrukce

Teď už k samotnému výběru. V první řadě se pojďme zaměřit na věci, které přímo vidíme. Nejzákladnější je velikost běžecké plochy, kterou vybíráte mimo jiné i na základě vašeho účelu sportovního tréninku. Abych to upřesnila, pokud vybírám běžecký pás pro chůzi či občasné popoběhnutí, bude vám menší a kratší běžecká plocha pohodlná. Pokud ale počítáte i s vytrvalejšími a rychlejšími tréninky, bude potřeba pořídit si běhací pás na běhání. Ano zní to vtipně, ale věřte mi, že je v těchto dvou velikostních kategorií z hlediska pohodlí velký rozdíl.

Chodecké pásy bývají levnější a kompaktnější, na druhou stranu, kromě malé plochy mají i méně výkonné tlumení. Jsou ideální pro naprosté začátečníky se sportem, případně pro sportovce s nadváhou, pro které to může být perfektní způsob, jak proniknout do světa sportu. Zároveň se také velice hodí například po úrazech a operacích, kde pomáhají při rehabilitaci.

Běžecké pásy oproti chodeckým bývají širší (více než 40 cm) a delší. I tlumení je výkonnější, vzhledem k tomu, že se dá předpokládat dynamičtější pohyb. Tyto pásy jsou méně skladné a dražší. To je bohužel daň za odolnost, kterou disponují.

Další důležitý parametr, který často poznáte už jen z pohledu na pás, je jeho konstrukce. Na trhu je dnes k dostání velké množství levných běžeckých pásů, které však po chvilce začnou vrzat a skřípat. A o takový zážitek pravděpodobně nestojíte. Proto doporučuji zaměřit se na pevnost a robustnost konstrukce. I když cena může být vyšší, jsem si jistá, že z dlouhodobého hlediska se rozhodně vyplatí.

Další funkce

Jako další, co je dobré si o pásu zjistit, je jeho dodatečná výbava. Tady se opravdu meze nekladou a některé pásy dnes mohou připomínat spíš kokpit raketoplánu než stroj na cvičení.

Kromě přehledného displeje, který nabízí přehled o vaší aktivitě, zde také naleznete ovládání rychlosti a sklonu. Dále disponují některé pásy držákem na telefon či tablet, držákem na fitness láhev, integrovanými reproduktory, USB nabíječkou, bluetooth a nebo dokonce integrovaným větrákem. V madlech pak mohou být umístěné senzory tepu. Stačí pouze přiložit ruku na madlo a hned uvidíte, jaký máte puls. Na ovládacím panelu pak také naleznete možnost výběru z více či méně bohaté nabídky nejrůznějších tréninkových programů

A nakonec nezapomeňme na bezpečnost. Koneckonců, ta je u sportu vždy na prvním místě. Běžecký pás by měl mít pojistku. Ta vzdáleně připomíná zásuvku a její princip spočívá v zasunutí speciálního ,,klíčku” do pásu. Šňůrku, která vede od klíčku, si pak připevníte za pomocí klipsu někam na tělo. Kdyby se pak náhodou stalo, že se vám například udělá špatně, zakopnete nebo podobná obtíž, klíček se ze zásuvky vytáhne a pás automaticky zastaví. 

Běh v domácím prostředí
Ovládací panel běžeckého pásu

A nakonec servis

Když si pořizujete běžecký pás, je vždy dobré se obsluhy zeptat na to, jak se o něj starat a jak je to v případě potřeby výměny náhradního dílu. Každý dobrý prodejce sportovního vybavení by vám měl poradit, jak se k pásu chovat a jak o něj pečovat, aby vám vydržel co nejdéle. A v případě potřeby by měl být schopen garantovat po určitou dobu (například 10 let) dostupnost náhradního dílu

Samotné péče o pás z vaší strany není třeba se bát. Je to jen pár jednoduchých úkonů, které zvládne každý za pár minut. Můžete tak předejít poškození pásu. 

Teď už nezbývá nic jiného, než vybrat ten správný pás a pustit se do tréninku. A kdyby běhání pod střechou nebylo to pravé pro vás, doporučuji článek mé kolegyně Ádi Jak si postavit domácí posilovnu za pár korun. Pokud je vaším nepřítelem ztráta motivace a chuti do cvičení, koukněte na příspěvek od fitnesačky Léni 10 způsobů jak začít a nepřestat cvičit doma.

Šárka Honzová
Jsem součástí týmu Decathlon Hradec Králové, kde od roku 2018 vedu tým oddělení fitness - cardio. Mohu zde předávat své zkušenosti a znalosti našim zákazníkům i členům mého týmu, a to konkrétně v oblasti funkčních tréninků. V současnosti jsem také expertem Domyos týmu, který se stará mimo jiné také o školení našich kolegů v celé republice. Sport byl od malička mou součástí. Začala jsem gymnastikou, atletikou, sportovním aerobikem a pokračovala právě k fitness a jízdě na koni. Ráda si také zajezdím na snowboardu a zajdu na beach volejbal. Svou lásku ke sportu jsem spojila také se vzděláním. Na FTVS jsem úspěšně ukončila management tělesné výchovy a sportu.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 5 / 5. Počet hodnocení: 1

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

Jak zhubnout do plavek

Jak zhubnout do plavek

Jak zhubnout do plavekZNÁTE TO, RTUŤ V TEPLOMĚRU UŽ PRAVIDELNĚ PŘELÉZÁ 15 °C, STROMY VENKU SE ZAČÍNAJÍ ZELENAT, VYTAHUJEME KOLA, TRAMPOLÍNY, PINGPONGOVÉ STOLY, ZAČÍNÁME S PRVNÍM GRILOVÁNÍM. PŘESNĚ TAKHLE VYPADÁ ZAČÁTEK JARA. SPOLEČNĚ S NÍM I NĚKTEŘÍ Z NÁS POZORUJÍ,...

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!