Jak vybrat
cyklistickou přilbu

Cyklistická přilba je nejdůležitějším prvkem vybavení cyklisty a při správném používání může zmírnit následky pádu. Od roku 2006 je dle platných zákonů České republiky dána povinnost nosit helmu osobám mladším 18 let. Já sám již delší dobu nespadám do této věkové kategorie, ale před usednutím na kolo je pro mě naprosto samozřejmé si helmu nasadit, bez ohledu na délku nebo styl jízdy. Když jsem spadl při závodech nebo na tréninku, ve většině případů došlo k poškození helmy a nechci ani domýšlet, co by se stalo, kdybych ji na sobě neměl. V tomto článku vám tedy poradím, jak se zorientovat v široké nabídce cyklistických přileb, jak zvolit správnou velikost a vybrat si typ, který bude ideální pro vaše účely.

Zapínání cyklistické přilby

Rozdělení přileb

Přilby můžeme rozdělit do tří skupin. První skupinou jsou přilby pánské, které zastupují zároveň skupinu univerzálních přileb a jsou tak vhodné i pro ženy. Druhou skupinou jsou dámské přilby, které se většinou liší svým designem a mohou být vybaveny praktickými detaily, jako je například možnost protažení culíku v zadní části přilby. Třetí skupinou jsou samozřejmě přilby dětské, které jsou určené pro nejmenší cyklisty a jejich obvod je menší, aby odpovídal dětské hlavě. U dětských přileb je kladen důraz na nižší hmotnost a samozřejmě design, který mladé cyklisty zaujme a nadchne.

Dále můžeme přilby rozdělit podle použití. Zde máme 4 hlavní typy: přilby na silniční, horskou a městskou cyklistiku a přilby na jízdu na BMX a koloběžkách

U přileb na silniční cyklistiku  je kladen důraz zejména na výborné odvětrávání, aerodynamiku a nízkou hmotnost. Tyto přilby ve většině případů nemají kšilt. Pokud tento typ používáte i na jízdu na horském kole, musíte počítat s tím, že přilby na silniční cyklistiku mají obvykle větší větrací průduchy. V terénu pak hrozí poranění například o větev.

Pokud tedy jezdíte především v náročnějším terénu, je vhodné pořídit si přilbu na horské kolo. Ta se od té silniční liší robustnější konstrukcí a ve většině případů je vybavena kšiltem proti slunci. Také zde je kladen důraz na výborné odvětrání, ale větrací průduchy jsou menších rozměrů, aby se snížilo riziko poranění hlavy při průjezdu vegetací. 

Další skupinou jsou přilby na jízdu na městských a trekových kolech, určené zejména na jízdu ve městě, v parcích a na cyklostezkách. Mají méně větracích otvorů a liší se i vzhledově. Jejich tvar je spíše zaoblený.

Poslední kategorii tvoří přilby na jízdu na BMX a koloběžkách. Sem spadají přilby, které jsou určené na agresivnější freestylovou jízdu především ve skateparcích a je u nich zaručena vysoká odolnost proti poškození, kvůli riziku častých pádů. Přednost před prodyšností zde má jednoznačně bezpečnost, proto je na přilbě umístěno méně větracích otvorů malých rozměrů.

Děti na kole

Správná velikost

Při výběru přilby, a to nejen té cyklistické, je vždy velmi důležité vybrat odpovídající velikost. Jedině tak bude zaručená správná funkčnost a přilba vás bude moci co nejlépe ochránit při pádu.

Hlavním faktorem pro určení správné velikosti je obvod hlavy. Ten můžeme měřit klasickým krejčovským metrem nebo pomocí měrky obvodu hlavy, která většinou bývá v prodejnách k dispozici. Obvod hlavy se měří přes čelo a týl. Po zjištění hodnoty je výběr velikosti přilby mnohem jasnější. Většinou by u produktu měla být tabulka, která udává rozsah hodnot s přidruženou velikostí. Dle těchto tabulek si vyberete velikost, která odpovídá vašemu obvodu hlavy.

Většina cyklistických přileb je vybavena kolečkem, které slouží k dotažení nebo povolení upínacího systému přilby. Tento systém zajišťuje nejen perfektní přizpůsobení přilby hlavě, ale také její upevnění. Pokud kolečkem již nelze při dotahování otočit a přilba je na hlavě stále volná, zvolte menší velikost. Součástí přilby je také pásek, který se zapíná pod bradou. Ten však slouží pouze jako bezpečnostní doplněk při nárazu a není primárně určen k upevnění přilby na hlavě.

Při zkoušení by měla přilba na hlavě držet pevně, ale zároveň nesmí nikde příliš tlačit. Také je nutné, aby zakrývala přibližně polovinu čela. 

Můj tip: Z vlastní zkušenosti mohu poradit, že novou přilbu je dobré zkoušet s nasazenými slunečními brýlemi. Pak se vám nestane, že po zakoupení zjistíte, že se brýle pod přilbu nevejdou nebo na ně přilba nepříjemně tlačí. Také myslete na chladnější počasí a možnost nošení čepice nebo šátku pod přilbou.

Utahování helmy na kolo

Nastavení přilby

Než vyjedete s novou přilbou, je důležité si ji před jízdou přizpůsobit. Upínací systém nastavíte zapnutím přezky pod bradou a nastavením délky pásku. Při zapnuté přezce by se mezi pásek a bradu měly vejít dva prsty. Dále je třeba nastavit boční popruhy. Ty by měly tvořit písmeno Y, kdy se spojení popruhů nachází přímo pod uchem. Posledním krokem je utažení obvodového upevňovacího systému kolečkem na týlu nebo jiným utahovacím prostředkem podle typu helmy.

Bezpečnost

Přilba je sama o sobě bezpečnostní prvek, z mého pohled ten nejdůležitější. Naši bezpečnost však můžeme ještě zvýšit přidáním světla na kolo. Některé přilby jsou vybaveny systémem, který umožňuje nacvaknout světlo v oblasti týlu, které spolu s dalšími světly a odrazkami zvyšuje naši viditelnost při zhoršených podmínkách.

Posledním důležitým faktem, který je třeba zmínit, je výměna přilby. Přilba je samozřejmě určena ke zmírnění následků jakéhokoliv pádu, ale má své kapacitní možnosti. Při jakémkoli nárazu, i kdyby byl sebemenší a na přilbě nebyl vidět jediný škrábanec, může dojít k jejímu poškození. Abyste měli jistotu plné ochrany, doporučuji přilbu vyměnit po každém nárazu. Pokud tato situace nenastane, což je samozřejmě ta lepší varianta, je vhodné přilbu měnit každých 5 let. Po uplynutí této doby totiž může dojít ke zhoršení kvality materiálu, ze kterého je vyrobena. 

Věřím, že vám tento článek pomůže s výběrem cyklistické přilby nebo o jejím používání začnete alespoň uvažovat. Nejlepším způsobem, jak si přilbu vybrat, je samozřejmě vyzkoušení v prodejně. Budu velmi rád, když vám budu moci osobně poradit s výběrem a představit vám detailněji jednotlivé modely. Pokud by vás zajímalo více informací ze světa cyklistiky, podívejte se na můj článek Jak vybrat cyklistické tretry nebo si můžete přečíst článek mého kolegy Kristiana, který vám prozradí Co s sebou do batohu na kolo

Cyklistka v lese
Jan Blažek
Po maturitě jsem začal pracovat v oboru průmyslové automatizace a zároveň jsem začal závodit na horském kole. Cyklistika mě během chvilky tak pohltila, že jsem ji věnoval veškerý svůj volný čas. Každý rok jsem se zúčastnil v průměru 25 závodů. Na konci roku 2019 jsem se rozhodnul po 8 letech svou závodní kariéru ukončit. Díky tomu jsem získal mnoho volného času a mohl jsem tak využít nabídku brigády jako instruktor v lanovém centru, kde jsem zjistil, že mě práce s lidmi naplňuje mnohem víc než mé stávající zaměstnání. Rozhodl jsem se spojit své mnohaleté znalosti a zkušenosti s možností předávat je dál a šířit sport mezi lidmi. Jak to dopadlo? Od září 2020 mě můžete potkat v naší jihlavské prodejně, kde se společně s kolegy starám o to, aby od nás zákazníci odcházeli s úsměvem na tváři a rádi se zase vraceli. Mezi moje další oblíbené sporty patří například lezení nebo in-line.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 4.6 / 5. Počet hodnocení: 69

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

elektrokolo
Jak vybrat elektrokolo

Jak vybrat elektrokolo

Jak vybrat elektrokoloElektrokola jsou čím dál oblíbenějším dopravním prostředkem a to nejen u starších ročníků, ale i u mladých lidí. Jejich hlavní výhoda je jasná: i když nejste závodní cyklista nebo už máte nějaké ty roky, můžete brázdit silnice a cesty a užívat...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!