Jak vybrat elektrokolo

Elektrokola jsou čím dál oblíbenějším dopravním prostředkem a to nejen u starších ročníků, ale i u mladých lidí. Jejich hlavní výhoda je jasná: i když nejste závodní cyklista nebo už máte nějaké ty roky, můžete brázdit silnice a cesty a užívat si krásy cyklistiky s určitým odlehčením. Pokud zvažujete pořízení elektrokola, ale nevíte si rady, kde začít a na co se zaměřit, tento článek je určen přímo pro vás! Podíváme se spolu na jednotlivé parametry, výhody a nevýhody, abyste se zorientovali v nabídce a věděli, podle čeho si vybrat správného elektro pomocníka.

horská elektrokola

Typ kola

Než se začnete při výběru věnovat jednotlivým parametrům, jako je motor nebo akumulátor, je zásadní si rozmyslet, kde na kole budete jezdit a na jaký typ ježdění ho budete využívat. Hledáte kolo, na kterém se budete rychle přemisťovat po městě, například do práce nebo na nákup? Nebo chcete kolo, které vám umožní brázdit asfaltové silnice? A nebo snad chcete kolo, se kterým budete jezdit i do náročnějšího horského terénu, aby vám občas trochu vypomohlo do kopce?

Pro základní typizaci jízdních kol by vám mohl dobře posloužit náš článek Jak vybrat kolo. Mezi elektrokoly najdete jak kola horská a treková, která jsou určena do náročnějšího terénu nebo na zpevněné cesty, tak kola městská a dokonce i skládací, která jsou primárně určena na přesuny po městě. Pokud již přesně víte, co hledáte, pojďme se podívat na jednotlivé specifikace elektrokol. 

Charakteristika elektrokol

Tou hlavní a nezpochybnitelnou výhodou elektrokol je jednoznačně přítomnost motoru, díky kterému můžete zdolávat delší a náročnější cesty, na které byste si pouze se svými silami třeba netroufli. Je však důležité vědět, co vůbec elektrokolo představuje. 

Elektrokola mají několik základních parametrů, kterými se odlišují od jiných typů jízdních kol. Tyto parametry jsou přímo definovány ČSN a představují nutné podmínky, které musí kolo splnit, aby mohlo být označeno jako elektrokolo. V první řadě jde o asistenci elektromotoru, která musí být aktivní pouze při šlapání. Pokud tomu tak není, nejedná se o elektrokolo, ale o moped. Maximální napětí je 48 V, maximální výkon 250 W a maximální rychlost s asistencí je 25 km/h. Zároveň musí mít tato kola elektromagnetickou odolnost vůči vnějším rušivým vlivům.

Konkrétně se elektrokola odlišují od ostatních jízdních kol několika specifickými komponenty. Prvním z nich je motor, tedy pohonná jednotka, která jezdci přidává sílu, aby zvládl náročnější terén. Níže probereme tři typy motoru: motor do zadního kola, do předního kola a středový motor. Druhým specifickým komponentem je akumulátor, který v podstatě tvoří „zásobárnu” energie pro motor.

horské elektrokolo
akumulátor elektrokola

Velmi důležitým prvkem elektrokol je také řídicí jednotka, která se stará o řízení pohonu – jednoduše rozhoduje, jakou míru asistence motor jezdci poskytne. Zároveň také zajišťuje, aby nedošlo k překročení limitní rychlosti 25 km/h a pokud k němu dojde, tak motor vypne. Blízkými spolupracovníky řídicí jednotky jsou senzor kadence a torzní senzor. Ty se spolu s ní starají o zjišťování míry asistence a zajišťují plynulé nastavení výkonu motoru. Aby senzorů nebylo málo, existuje ještě senzor řadicího lanka, který je důležitý zejména u středových motorů. Stará se o vypnutí motoru při řazení na těžší nebo lehčí stupeň, aby byla chráněna přehazovačka a řetěz a celkový chod kola byl plynulejší a tišší. U některých modelů naleznete ještě senzor brzdových pák. Ten zajišťuje, že se při zmáčknutí brzd pozastaví přípomoc motoru.

Samozřejmě nesmí chybět ani ovládací displej, kterým se toto všechno uvádí do pohybu. Slouží k nastavení míry asistence motoru a zobrazuje i důležité informace o stavu elektrokola a jeho částí, například stav baterie, dojezd, aktuální rychlost a další.

Kapacita akumulátoru

Zásadním parametrem pro výběr elektrokola je také kapacita akumulátoru. Udává se ve watthodinách (Wh) nebo jako výkon ve wattech (W). Čím vyšší je kapacita akumulátoru, tím delší je dojezd kola na jedno nabití.

Existují různé typy akumulátoru a různé možnosti jeho umístění. Na městských kolech bývá akumulátor často umístěný pod zadním nosičem. Na horských a trekových kolech jej najdete nejčastěji na spodní rámové trubce a skládací kola jej mají schovaný uvnitř rámu.

Motor

Nesmíme samozřejmě zapomenout na motor, protože právě ten dělá z obyčejného kola elektrokolo. Existují celkem tři typy motoru, ale v současné době se můžete setkat především se dvěma z nich. Rozlišují se podle toho, kde jsou na kole umístěny: v předním kole (tento typ je dnes již málo využívaný), v zadním náboji kola a u převodníku, tzv. středový motor. Každý typ má samozřejmě určitá pro a proti. 

Motor v předním kole se dnes využívá jen málo. Má totiž zásadní nevýhodu spočívající v tom, že při zapnutí motoru dochází k „tahání” za řídítka, což velmi znepříjemňuje celkový pocit z jízdy. Nevýhodou je i větší váha na předním kole

Motor na zadním kole je cenově dostupnější a je kompatibilní v podstatě s jakýmkoliv rámem. Jeho nevýhodou je však větší hmotnost zadního kola, absence torzního snímače a celkově náročnější servis zadního kola při defektu

Středový motor je vybaven torzním snímačem, který zajišťuje plynulou a přirozenou asistenci motoru při jízdě. Má také lepší rozložení hmotnosti v rámci celého kola. Díky motoru uprostřed je hmotnost centralizovaná na střed kola, které je díky tomu dobře ovladatelné i v náročnějším terénu. Středový motor je navíc velmi tichý, má dobrý výkon a točivý moment a díky efektivnímu přenosu síly i poměrně dlouhý dojezd. Všechny tyto výhody samozřejmě ovlivňují cenu, takže je tento typ o poznání dražší. Nevýhodou může být i to, že kvůli středovému motoru se musí upravit celý rám kola.

motor elektrokola

Důležitým ukazatelemu motoru, zejména u horských kol, je také točivý moment, jaký je motor schopen vyvinout. Udává se v newtonmetrech (Nm) a je rozhodujícím faktorem při jízdě do kopce. Podle této hodnoty zkrátka můžete určit, zda prudké stoupání vyjedete, nebo ne.

cyklistka na elektrokole

Točivý moment

Abyste si vybrali elektrokolo, které bude odpovídat stylu vaší jízdy a terénu, do kterého se chcete vydávat, věnujte pozornost točivému momentu motoru. Pro zjednodušení je možné přiřadit hodnoty točivého momentu k 3 základním profilům tras: do rovinatého terénu stačí točivý moment 26 Nm, do zvlněného terénu je ideální točivý moment 42 Nm a do kopcovitého terénu je to 90 Nm.

Autonomie elektrokola

Dalším zásadním parametrem, který byste měli při výběru elektrokola mít na paměti, je autonomie neboli dojezd elektrokola. To znamená, jak dlouho, případně na jak dlouhou vzdálenost, vám může motor vypomáhat. Také byste měli vědět, co celkový dojezd elektrokola ovlivňuje a jak ho můžete navýšit. 

Autonomie elektrokola vychází z množství dostupné energie, které se udává ve Wh a odpovídá kombinaci napětí a kapacity akumulátoru. Dostupnou energii ve watthodinách (Wh) tedy jednoduše zjistíme takto: napětí (V) × kapacita (Ah). 

Články v akumulátoru jsou řazeny dvěma způsobysériově a paralelně. Články zapojené paralelně zvyšují kapacitu akumulátoru (Ah) a tím prodlužují i dojezd kola. Články zapojené sériově zvyšují napětí (V) a tím zvyšují množství energie, které baterie dokáže dodat motoru. Kombinace zapojení článků tedy musí být dobře zvolena tak, aby akumulátor poskytoval kolu dostatečný výkon, ale zároveň i dojezd. V současné době jsou nejrozšířenější akumulátory s napětím 36 V, ale setkat se můžete i s 24V nebo 26V verzí.

Celkovou výdrž motoru negativně ovlivňují zejména podhuštěné pneumatiky. Dalším faktorem je celková hmotnost kola včetně jezdce. Obecně se udává maximální hmotnost 120 kg. Na výdrž má samozřejmě vliv také míra asistence – čím více si necháte pomáhat, tím větší bude mít motor spotřebu a tím kratší vzdálenost s ním ujedete. Stejně tak působí i profil terénu – čím kopcovitější terén, tím kratší dojezd. Z hlediska baterie je pak zásadní venkovní teplota. Pokud pojedete v chladnějším počasí, kapacita baterie bude nižší. Optimální teplota je kolem 25 °C. Určitým způsobem mohou celkovou výdrž ovlivňovat i špatně seřízené brzdy, které motor více vyčerpávají. 

Provoz a údržba

Na závěr bych rád dodal pár důležitých doporučení k základnímu servisu a údržbě elektrokol. Při péči o své elektrokolo především nesmíte zapomínat na údržbu akumulátoru neboli baterie. Tu nikdy neskladujte vybitou – v případě delšího skladování je nutné ji pravidelně dobíjet přibližně každých 2–6 měsíců, v závislosti na typu. Některé akumulátory mají režim „stand by” nebo „sleep mode”, který umožňuje jejich uskladnění bez nabití i na delší dobu, někdy až 1 rok. Baterii nikdy nesundávejte ze zapnutého elektrokola, mohlo by dojít k jejímu poškození. Při samotném nabíjení baterii z kola sundávat nemusíte a můžete ji nabíjet přímo na něm, nebo ji můžete sundat a nabít zvlášť. 

Nikdy ji však nezapomeňte sundat při mytí kola. Elektrokola nedoporučuji mýt tlakovým čističem, protože pak hrozí, že by se voda mohla dostat do ložisek a hlavně do elektrických komponent, jako jsou veškeré kontakty vedení, kontakty u řídicí jednotky baterie nebo displej. Po mytí kola nikdy nezapomeňte pořádně promazat řetěz.

horské elektrokolo

Z hlediska servisních úkonů je dobré vždy před sezonou nechat kolo zkontrolovat ideálně v odborném servisu. Během sezony doporučuji pak v závislosti na četnosti používání servisní prohlídky zintenzivnit. Nejčastější kontrolu a případný servis potřebuje řetěz a brzdové destičky

Řetěz je u elektrokol namáhaný více než u normálních jízdních kol. Nejvíce se namáhá na kolech se středovým motorem, protože zajišťuje přenos síly od motoru k zadnímu kolu. Na kolech s motorem v zadním kole se řetěz více namáhá hlavně při přehazování, proto bývají vybaveny senzorem řazení, který motor při řazení vypíná.

Také brzdové destičky se u elektrokol opotřebovávají rychleji než u běžných kol. Proto je potřeba je častěji kontrolovat. Některá kola jsou vybavena senzorem na brzdových pákách, který zajišťuje vypnutí motoru při brzdění, šetří tak brzdové destičky a mírně prodlužuje jejich životnost. Pokud má kolo kotoučové brzdy, je vhodné nechat při servisní prohlídce zkontrolovat i opotřebení kotoučů.

Pokud jste dočetli až sem, máte poměrně dost informací, o které se můžete při výběru toho nejvhodnějšího elektrokola opřít. Pokud vás elektrokola nezaujala a dáváte přednost pořádnému šlapání do pedálů bez asistence, mohou vám při výběru kola pomoci naše další články Jak vybrat horské kolo nebo Jak vybrat silniční kolo. A pokud už doma nějakého dvoukolého parťáka máte a chcete ho dát před sezonou do pucu, podívejte se na náš třídílný seriál Jak pečovat o kolo.

Petr Šulc
V Decathlonu jsem začal pracovat ještě při studiu v roce 2015 na poloviční úvazek jako prodavač v oddělení cyklistiky na Černém Mostě. Decathlon je ale plný možností a tak jsem se po 2 letech dostal na centrálu, kde jsem začal spolupracovat na vytváření návrhů, jak budou naše prodejny vypadat. Teď pracuji na pozici Expert výstavby a zároveň se věnuji své životní vášni, kterou je cyklistika. Již od roku 2017 jsem totiž také školitelem cyklistiky. Každoročně se účastním mezinárodního školení přímo v centrále značky, odkud si odvážím všechny potřebné informace pro školení u nás v ČR. Na kole jezdím opravdu od malička, ve 12 letech jsem se zúčastnil prvních závodů na horském kole, na kterém jsem později objížděl závody Českého poháru a postupem času jsem přidal i další disciplíny. V roce 2012 jsem z hecu zkusil první terénní triatlon, který mě pak doslova pohltil. Od závodů české Xterry jsem se propracoval k závodům Evropského poháru až po účast na MS na Maui.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 4.3 / 5. Počet hodnocení: 20

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

cyklistické brýle
Jak vybrat cyklistické brýle

Jak vybrat cyklistické brýle

Jak vybrat cyklistické brýleOBSAH SKLA – UV OCHRANA | VYMĚNITELNÁ SKLA | POLARIZAČNÍ SKLA | FOTOCHROMATICKÁ SKLA | SVĚTELNÁ PROPUSTNOST ZORNÍKU | DIOPTRIESluneční brýle jsou dnes už neodmyslitelnou součástí cyklistického vybavení. Nejenže nás brýle chrání před UV...

Cyklistické tretry
Jak vybrat cyklistické tretry

Jak vybrat cyklistické tretry

Jak vybrat cyklistické tretryCyklistické tretry jsou velice důležitou výbavou každého sportovního cyklisty. Je to místo, kde dochází ke kontaktu jezdce s kolem a zároveň k přenosu energie z nohou a celého těla do stroje. K tomu, aby byl přenos co nejlepší a...

Dva jezdci na silničním kole
Jak vybrat silniční kolo

Jak vybrat silniční kolo

Jak vybrat silniční koloSilniční cyklistika je na vzestupu. Každou sezonu přibývá nadšených cyklistů, kteří ukrajují kilometry na asfaltu. Vysoká rychlost, dlouhé vyjížďky, vyladěný stroj a aerodynamický outfit. To jsou základní prvky tohoto sportu. V jednom z...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!