Jak vybrat kolo
Výběr jízdního kola ve své podstatě není žádná raketová věda. Je zde však několik zásadních faktorů, které rozhodnou o tom, zda se svým výběrem a následným používáním budete spokojeni či nikoliv. Všechno samozřejmě záleží na preferencích každého cyklisty. Proto si v následujícím textu rozebereme jednotlivé kategorie a vy tak přijdete na to, jaké kolo by bylo ideální právě pro vás. Je to kolo gravelové, silniční, nebo snad elektrokolo? Pojďme to zjistit! Celým procesem výběru a pořízení jízdního kola vás v tomto článku provede náš expert na cyklistiku Martin.
Obecné zásady
Úplně první věcí, o které byste měli při výběru nového kola uvažovat, je terén, v jakém se chystáte nejčastěji jezdit. Jsou to asfaltové cesty? Nebo střídáte klasickou silnici se zpevněnými lesními a polními cestami? Nebo snad vaše projížďky vedou přímo do lesa na singletracky a nezpevněné cesty? V dnešní době existuje obrovské množství přírodních i umělých terénů a k nim odpovídajících kol. Ta jsou pak navržená, speciálně upravená a přizpůsobená tak, aby zvládla specifikace daného prostředí.
Druhým klíčovým parametrem je čas. Tedy konkrétně to, jak často kolo používáte, kolik hodin týdně v sedle strávíte a kolik kilometrů tzv. „nakroutíte“. Hned na příkladu vysvětlím, proč je důležité to brát v potaz. Člověk, který vyjede na kole přibližně 5krát za léto na cca 25km výlety s rodinou po lesích a cyklostezkách, se rozhodně nemusí poohlížet po kolu za 50 000 Kč. Proč? Jednoduše proto, že pak by zaplatil až příliš vysokou cenu za kolo, jehož vlastnosti ani plnohodnotně nevyužije. Pořídit si ho pro radost samozřejmě může, ale z čistě racionálního hlediska je to nevýhodné.
Třetím aspektem výběru kola je tedy i cena. Jak vysokou částku chcete do svého nového společníka investovat? V jedné kategorii jízdních kol totiž vždy existuje více podobných modelů, jejichž cena se odvíjí například od použitého materiálu nebo komponentů, které jsou na kole přítomny. Na závěr je pak důležité už jen vybrat vyhovující velikost. Nyní si již můžeme představit jednotlivé kategorie, do kterých jízdní kola nejčastěji rozdělujeme.
Horská kola
Kategorie horských kol je určena převážně na polní a lesní cesty. Kola jsou vybavena širšími plášti a ve většině případů i odpruženou vidlicí pro lepší adaptaci na terén, držení směru a také kvůli určitému pohodlí. Tato kola můžete samozřejmě využít i na asfaltových cestách, ale tam jsou nevýhodou právě širší pláště, které mají vyšší valivý odpor a tím vás brzdí. K tomuto zpomalování na asfaltkách také přispívá větší odpor vzduchu a samotná váha horského kola, které bývá těžší než kolo trekové nebo silniční.
Jde o kategorii kol, která je v České republice nejrozšířenější a nejoblíbenější. S cenou kola roste kvalita jednotlivých komponentů, což platí u všech kol. Co kolo dokáže udělat levné, nebo naopak drahé? Jsou to především přehazovačka, brzdy a vidlice. V jaké cenové relaci budete kolo vybírat je čistě na vás, ale mělo by to být přímo úměrné tomu, kolik času na kole budete trávit. Zda vyjedete jednou za 3 týdny na krátký výlet, nebo budete 5x v týdnu projíždět lesy ve vašem okolí. Pokud jste si jisti, že chcete právě horské kolo, s detailnějším výběrem vám může pomoci náš článek Jak vybrat horské kolo.
XC kola
Jízdní kola v kategorii cross country mají společného jmenovatele, kterým jsou výkon, rychlost, lehkost a ovladatelnost. Všechny tyto vlastnosti je předurčují k využití v závodech cross country, při MTB maratonech nebo jako ideální společníky na traily. Při vývoji kol je mnoho času věnováno geometrii a volbě jednotlivých komponentů. U základních modelů se na výrobu rámů a komponentů kola používá hliník, u vyšších modelů pak karbon, případně i titan. Kola jsou dnes již většinou osazená jednopřevodníkem, vzduchovým odpružením a koly, která jsou kompatibilní s bezdušovými plášti. V této kategorii najdete kola pevná i celoodpružená. Mezi hlavní výhody těch celoodpružených patří vyšší jízdní komfort, snadnější průjezd terénem a nižší riziko defektu zadního kola. Tyto výhody jsou však bohužel vykoupeny vyššími pořizovacími a servisními náklady, vyšší hmotností a tuhostí celého kola.
All mountain kola
Jak sám název All mountain napovídá, jedná se o kola, která jsou určena především do kopcovitého terénu a do hor. All mountain kolo využije cyklista, který se na asfalt prakticky nepodívá a jeho největší vášní jsou především přírodní výjezdy a sjezdy nebo singletrekové lokality. Nenechte se ale zmást. Tato kategorie neobsahuje downhillová kola určená přímo na sjezdy. Velký rozdíl je v tom, že na all mountain kole se na kýžený vrchol kopce dostanete vlastními silami, kdežto na sjezdovém kole vám s cestou nahoru většinou pomáhá lanovka. Na sjezdy v bikeparcích musí mít sjezdové kolo podstatně tužší konstrukci a vyšší zdvihy (kolem 200 mm) a tyto parametry all mountain kolo nesplňuje.
All mountain kola mají většinou celoodpružený rám se zdvihy tlumičů od 140 mm. Oproti XC kolům je posed výrazně vzpřímenější a uvolněnější kvůli vhodné pozici na sjezdy. U All mountain kol se čím dál více objevují varianty s pevným rámem. Výhoda tohoto typu je v první řadě celkově nižší hmotnost kola, dále větší tuhost rámu při výjezdech a nižší nároky na servis například proto, že zde není zadní odpružení a odpadá tak nutnost jeho přepákování apod. Tato kola dokáží být v terénu velice zábavná a jejich pořizovací cena je samozřejmě nižší než u celoodpružené varianty.
Elektrokola
Speciální sekcí, která v posledních letech zažila velký boom, jsou elektrokola. Ta mohou uživateli díky ulehčení jízdy zajistit příjemnější zážitek. Elektrokola existují ve většině zmíněných kategoriích. Důležitým parametrem u těchto kol je vždy kapacita akumulátoru udávaná ve watthodinách (Wh) či výkon udávaný ve wattech (W). Další důležitý aspekt je točivý moment, který je motor schopen vyvinout. Tento parametr je důležitý zejména u horských kol. Udává se v jednotkách Newtonmetr (Nm) a je rozhodující hlavně v tom, jestli prudké stoupání vyjedete či nikoliv. V dnešní době se můžete setkat se dvěma typy motoru: s motorem v zadním náboji kola a se středovým motorem. Každý má samozřejmě své výhody i nevýhody. Motor v zadním kole je cenově dostupnější a umožňuje i jízdu bez asistence motoru. Jeho nevýhodou však je vyšší hmotnost zadního kola a absence torzního snímače. Středový motor naopak tento snímač má a díky němu je asistence plynulá a přirozená. Další výhodou středového motoru je centralizace hmotnosti na střed kola. Díky tomu je dobře ovladatelné i v terénu. Motor je také velice tichý a díky své efektivitě nabízí dostatek výkonu či dlouhý dojezd.
Silniční kola
Při výběru silničního kola je důležité zodpovědět si několik následujících bodů. Jak často a jak intenzivně budete jezdit? Jaký je stav silnic, po kterých se budete nejčastěji pohybovat? Kolik kilometrů na kole plánujete ujet: je to 50, 100, nebo i více než 100 km za jednu vyjížďku? Chystáte se někdy na kole i závodit? Pokud ano, jaké jsou vaše ambice – osobní časový rekord, vítězství, nebo jen účast? Odpovědi na tyto otázky by vás měli nasměrovat k tomu správnému silničnímu kolu. Pokud jste pro tento typ již rozhodnuti, podívejte se na náš článek Jak vybrat silniční kolo, kde se dozvíte podrobnější informace.
Kategorie silničních kol v sobě zahrnuje velmi široký způsob využití. Od ostatních kol se liší především úzkými plášti nebo galuskami a zahnutými řídítky. Tato kola jsou primárně určena na jízdu po asfaltu nebo jiném hladkém povrchu. Díky tomu na takovém kole můžete jet rychleji než na kole horském. Zahnutá řídítka na silničním kole nabízejí možnost měnit 3 jízdní pozice. Ruce můžete mít na řídítkách, na pákách, nebo na spodní části řídítek pro maximálně aerodynamickou pozici.
Levnější modely mají většinou ocelový nebo hliníkový rám a základní řadicí a brzdovou sadu. Důraz je u nich kladen zejména na komfortní posed, pohodlnou jízdu a bezpečnost. Jejich hmotnost dosahuje přibližně 10–11 kg. S posunem do vyšší kategorie se na kolech objevují kvalitnější komponentová osazení, konkrétně řadicí a brzdová sada Shimano 105 nebo lehčí a tužší hliníková kola. O další stupínek výš se setkáme s koly, jejichž rámy jsou vyrobené z karbonu. Tyto rámy jsou podstatně lehčí než ty z oceli nebo hliníku a současně dokážou být i tužší, takže přenos energie ze šlapání na zadní kolo je mnohem efektivnější. Tyto rámy také lépe pohlcují vibrace. V nejvyšší, cenově nejnáročnější kategorii mají kola již výhradně karbonové rámy a prémiové osazení nejvyšší řady Shimano nebo SRAM. Výjimkou zde není ani elektronické řazení. Váha těchto kol se díky použitým materiálům pohybuje jen kolem 6–7 kg.
Treková kola
Treková kola jsou určena především na cykloturistiku. Rám je navržen pro maximální pohodlí při dlouhých několikahodinových vyjížďkách nebo až několikadenních výletech či expedicích. Je kratší, aby umožňoval bezproblémový vzpřímený posed, a zároveň nabízí dostatek prostoru na upevnění veškerého příslušenství, jako jsou blatníky, nosiče, brašny apod. Treková kola mají většinou 28’’ kola s plášti o rozměrech 700×38 mm. Nabídka v této kategorii je opravdu široká a existuje mnoho u kombinací. Některá kola disponují pevnou a některá naopak odpruženou vidlicí. Stejné je to s převodovým ústrojím, které se u těchto kol nabízí ve variantě s troj-, dvoj- i jednopřevodníkem. Výběr brzdového systému je také velmi široký – můžete volit mezi klasickými ráfkovými V-brzdami, mechanickými kotouči nebo hydraulickými brzdami.
Městská a skládací kola
Městská kola jsou primárně využívána čistě jako dopravní prostředek na přesun z bodu A do bodu B. Lidé je nejčastěji využívají na cesty do školy, do práce nebo třeba na nákupy. Kola jsou proto stavěna co nejpohodlněji vzhledem k oděvu, v jakém se na nich jezdí – v džínách, sukni apod. Předpokládá se, že uživatelé jezdí spíše po asfaltových cestách proto jsou na kolech větší kola s úzkými plášti. Kola bývají uzpůsobena na montáž předního košíku a zadního nosiče. Díky blatníkům a osvětlení na dynamo, jímž je většina městských kol vybavena, není problém využívat kolo na přesuny po městě v jakémkoliv počasí a jakoukoliv denní dobu.
Skládací kola jsou podobně jako ta městská určena především na funkční přesuny po asfaltových cestách, takže se u nich také setkáme s úzkými plášti, aby jízda byla co nejsnadnější. Skládací kolo je většinou osazeno 20’’ koly, a proto se nejčastěji využívá na kratší vzdálenosti a v kombinaci s jinými dopravními prostředky. Delší jízda na tomto kole je náročnější než třeba u městského kola. Výhodou skládacích kol je jejich kompaktnost, tedy složení a uložení do menšího prostoru. To se hodí například při cestách vlakem, autobusem nebo jakýmkoliv jiným dopravním prostředkem, kdy si kolo můžete lehce složit a pohodlně se přepravit hromadnou dopravou.
Gravelová kola
Pokud hledáte obojživelné kolo, které pěkně sviští po silnici, ale nebojí se ani lehkého terénu v podobě polňačky nebo lesních cest a i na štěrku je jako doma, pak je pro vás gravelové kolo ideální volbou. Tato kola, přezdívaná také „štěrkolety“, se za poslední roky stala velkým fenoménem. Mnozí je považují za znovuzrození cyklokrosu a je pravda, že v určitém ohledu jsou si tato kola velmi podobná. Na první pohled připomínají cyklokrosová a gravelová kola kolo silniční. Typickými rysy jsou zahnutá řídítka, 28’’ kola a geometrie rámu laděná více do aerodynamického posedu. To je ale zhruba všechno, co mají tyto dvě skupiny společné.
Proč vlastně chtít zrovna gravel kolo? Tato kola reprezentují svobodu, lehkost, skvělou ovladatelnost a vyšší rychlost v lehkém terénu. Nemusíte vůbec přemýšlet, kde je dobrý asfalt, nebo hledat jen hezké lesní cesty. Gravel bike zvládne téměř vše. Hlavní předností těchto kol je speciálně konstruovaný rám s pohodovou geometrií a možností osadit kola plášti větší šířky. Zpravidla se jedná o pláště velikosti 700×38C–45C. U některých modelů můžete najít i variantu 650×45C, zde se jedná o rozměr 27,5’’. Výhodou této varianty je, že díky menším kolům můžete na stejném rámu použít širší pneumatiky. Přizpůsobené jsou u těchto kol samozřejmě i převody. Na gravel kole najdete kompaktní dvojpřevodníky pro rychlé přesuny po asfaltové silnici, ale i jednopřevodníky převzaté z horských kol. Díky těmto vlastnostem a parametrům jsou gravel kola ve velké oblibě a jsou brána nejen jako prostředek na dobrodružné cestování, ale i jako každodenní společník na cesty do práce.
A tímto typem již zakončujeme naše putování po kategoriích jízdních kol. Doufám, že toto letmé přiblížení vám při výběru vašeho budoucího společníka na cesty bude k užitku a pomůže vám zorientovat se v široké nabídce, která je postupem času stále větší a rozmanitější. Pokud již máte vybrané kolo, ale nevíte si rady s další výbavou, můžete se podívat na články mého kolegy Jak vybrat cyklistickou přilbu nebo Jak vybrat cyklistické tretry. Tak cyklistické sezoně zdar!
Ohodnoťte článek
Podobné články
Jak vybrat elektrokolo
Jak vybrat elektrokoloElektrokola jsou čím dál oblíbenějším dopravním prostředkem a to nejen u starších ročníků, ale i u mladých lidí. Jejich hlavní výhoda je jasná: i když nejste závodní cyklista nebo už máte nějaké ty roky, můžete brázdit silnice a cesty a užívat...
Jak vybrat cyklistickou přilbu
Jak vybrat cyklistickou přilbuCyklistická přilba je nejdůležitějším prvkem vybavení cyklisty a při správném používání může zmírnit následky pádu. Od roku 2006 je dle platných zákonů České republiky dána povinnost nosit helmu osobám mladším 18 let. Já sám již delší...
Jak vybrat silniční kolo
Jak vybrat silniční koloSilniční cyklistika je na vzestupu. Každou sezonu přibývá nadšených cyklistů, kteří ukrajují kilometry na asfaltu. Vysoká rychlost, dlouhé vyjížďky, vyladěný stroj a aerodynamický outfit. To jsou základní prvky tohoto sportu. V jednom z...
Dobrý den, vybírám pánské gravel kolo, ideálně s jednopřevodníkem a rád bych se zeptal, jaké jsou hlavní rozdíly mezi vašimi 2 nabízenými produkty 120/520SRAM? Ročně najezdím kolem 1500 km.
Dobrý den, jakou velikost horského kola mám koupit synovi, má 153 cm. Děkuji
dobrý den jake byste mi doporučily při vysče 198 cm a při váze 120 kg predem dík za odpoved
Dobry den, jake kolo byste mi doporucili pro pritele vyska 186 cm a vaha 120kg
Děkuji
dobrý den. chtěl bych si koupit nové kolo ale nevím jaké vybrat
Dobry den, potrebovala bych poradit jakou velikost kola pro syna 13 let ma 174cm a ma stihlou postavu. Dekuji
Zajímalo by mě trekové elektrokolo 540 RIVERSIDE. Mám 87 let a obě kolena po operaci, vážím 90 kg. Zajímalo by mě kolik kolo váží a jak vysoko je horní trubka od země. Děkuji za zprávu.
Dobrý den, manžel si loni od vás zakoupil kolo HORSKÉ KOLO 27,5″ ST520 V2 ŠEDO-ŽLUTÉ ROCKRIDER, nyní ho ale začal místo nej využívat 14ti letý syn… Rám kola je velikostně nejspíš v pořádku, ale řídítka na kole jsou pro něj trochu široká a posez hodně dopředu nepříjemný. Jaké byste doporučili zakoupit komponenty kompatibilní s tímto kolem, abychom trochu přiblížili řídítka a posez zpříjemnili, než chlapec povyroste. Nyní měří cca 160cm.
Vyřeší to kratší či výškově nadstavitelný představec a který???? Nebo přímo pořídit i užší řídítka a která???
Děkujeme.
Dobrý den shaním kolo pro muže s vahou 120 kg poradíte mi prosim děkuji
Dobrý den,
potřebuji koupit dceři (10 let, 145 cm, 40 kg) kolo.
Nedávno jsme prodali její původní kolo “dětské kolo Apache Buffalo 24”, se kterým jsme byli velice spokojení a teď přemýšlím o tom, zda jí už nepořídit kolo dámské ve velikosti S.
Děkuji za radu.
Bednářová
Dobrý den,
I když zřejmě není ideální doba, tak zvažuju nákup kola. V současnosti jezdím na staré favoritce, kterou jsem jako bazarovou dostal od přítelkyně před 5 lety. Nejdříve jsem jezdil spíše na kratší cesty do 20 km.
Nyní jsem začal jezdit na vzdálenosti mezi 50-75 km na jednu trasu s délkou kolem 3 h. Běžně jezdím po relativně rovném, avšak co se týče kvality, tak ne vždy stejně kvalitním povrchu v okolí poměrně rovinaté Olomouce.
Bohužel jsem kvůli kolu omezený na jízdu po rovině, ale i lepší povrch kvůli množství rychlostí na současném, spíše městském kole, 46 zubů střed na 4 rychlosti odpovídající 14(13?)/19/21/27. I přesto jsem se občas pokusil v našem regionu o cesty do kopce i terénu.
Kolo jsem ovšem v průběhu těchto a několika dalších podobných cest musel opravovat a když k tomu připočtu nepohodlné sezení, či řídítek, nemožnosti zdolávat skoro žádné pořádné kopce, ale i někdy nemožnosti ušlapat kolo, i když to jede, mě přivedlo k tomu, že bych si rád koupil nové kolo.
Před současným kolem jsem měl jen někdy mezi roky 1995-2000 horské kolo, kterým jsem dělal podobný typ výletu, především po silnici, do větších kopců, ale podobných vzdáleností.
Moje využívání kola ukončila nehoda páteře a na čas jsem přestal na kole jezdit. Při současných opatřeních je kolo znovu mým jediným celoročním aktivním sportem.
Nemůžu se úplně rozhodnout mezi:
1. trekkingovým modelem – např. https://www.decathlon.cz/trekove-kolo-28-900-sede–id_8578872.html, kde mi vyhovuje relativně široký rozsah rychlostí s nejnižším poměrem 36/40=0,9 dobrým na jízdu do kopce, nevím jestli je tlumič předního kola výhodou nebo váhovou nevýhodou, ale postrádám vyšší nejrychlejší rychlost s poměrem 36/11=3,272, který je dokonce nižší než na mém současném kole a u kterého si myslím, mám rezervy při rychlejší jízdě. Proto bych se raději zaměřil na rychlejší modely i s dostatečně silnou rychlostí pro jízdu do kopce. Zaujal mě model:
2. gravel – https://www.decathlon.cz/gravel-kolo-120-id_8575940.html – který má dobrou barvu rámu, ne úplně zázračný rychlejší poměr 38/11=3,45, ale jeden z nejlepších poměrů “do kopce” -38/42=0,90, zřejmě rozumnou pneumatiku.
Za nedostatek pak považuju pouze mechanické kotoučové brzdy. Jaký je důvod použití mechanických kotoučových brzd a je možnost jejich výměny? Stejně tak co se týče “beranů” řídítek, tak si nejsem jistý jestli bych si na ně zvykl.
3. gravel – https://www.decathlon.cz/gravel-kolo-520-subcompact-id_8587697.html – u tohoto modelu se mi nelíbí příliš barva rámu a také dvojtalíř na středu (nutnost přeskakovat mezi 2 stupni) nicméně mi vyhovuje nejvyšší i nejvyšší poměr 48/11=4,36, a relativně výhodný nejnižší 32/34=0,94 a hydraulická kotoučová brzda.
4. gravel – https://www.decathlon.cz/grvl-520-1×11-id_8587698.html – u tohoto modelu mě nezaujala příliš barva rámu, nejsem si jistý jestli je dostatečný poměr 40/11=3,6363 ani 40/42=0,952, ale vyhovuje mi přítomnost jen jednoho středového kola (40 zubů).
5. silniční údajně upravitelné pomocí plášťů na gravel – https://www.decathlon.cz/silnicni-kolo-rc520-id_8502389.html – docela ucházející barva rámu, skvělý rychlý poměr 50/11=4,54, trochu horší, ale ucházející pomalý 34/32=1,065.
Trochu mi přijde, že bych potřeboval kombinaci těchto modelů: možná rovné řídítka, gravel s 1 středovým kolem (případně 2), silným do kopce, ale velmi rychlý a vzhledem jako Gravel Triban 120, ovšem nejlépe s kotoučovými hydraulickými brzdami.
Nabízí Decathlon možnosti udělat si kolo na míru, popř. jaké jsou možnosti doplnění jednoho konkrétního modelu (např. 2. typu kola) o ostatní komponenty? A jak je to s těší možnosti výběru barvy rámu? A co si o vhodnosti, které varianty pro mé zkušenosti a případnému stylu jízdy myslíte vy?
Nejhorším je ovšem aktuální nedostupnost jednotlivých modelů a také nepříliš velká možnost vyzkoušení. Tušíte, kdy, který z modelů bude skladem a zda pokud nejsou, tak lze s nimi ještě letos počítat?
Děkuju moc.
Dobrý den, je možnost servisu jízdního kola BTWIN v současné době? Děkuji za odpověď, Kličková Marlen.
Dobrý den moje kamarádka má výšku 165cm a já mám 168cm, jakou výšku kola nám doporučoval? Kolo všechny nejsou sklady a sháníme nová kola a HORSKÉ KOLO 27,5″ ST540 ŠEDO-ČERVENÉ ROCKRIDER, budou výrábět? děkuji Radka a Monika
Dobrý den, potřebuji koupi 13ti letému synovi kolo, má 172 cm, můžete mi prosím poradit?
děkuji
Dobrý den,
Prosím o radu jaké kolo vybrat pro muže cca 98 kg 180 cm. Jedná se převážně jízdu po městě,dojíždění do práce cca 2 km denně a cca 5 x vyjížďky do terénu.
Děkuji
Dobrý den, ráda bych si pořídila nové kolo, je mi 46 roků, jízda rekreační – cyklostezky, zpevněné lesní cesty, silnice … měřím 156 cm,62 kg … poradíte mi prosím velikost, typ kola … stačilo by mi juniorské vzhledem k postavě ? Myslím, že se k jízdě dostanu max. 1-2 týdně .. finančně do 10 000kč.
Předem děkuji za odpověď Jarka
Dobrý den . Proč nemáte v nabídce pouze dostupná kola . Každé které zadám , tak se zobrazuje jako nedostupné . Nebo kdyby šlo ve vyhledávači nastavit zobrazovat jen dostupné kola. Prosím napište jaké typy kol máte dostupné .
Dobrý den jal je to s výškou kola prosim? Jsem žena 164 cm. A nevím jakou velikost kola vybrat děkuji Maki
Dobrý den Markéto, s výškou 164cm bych vám doporučil velikost kola M. Ať už se jedná o horské, silniční či trekové kolo, tato velikost by pro vás měla být nejideálnější
S láskou ke sportu, Martin.
Dobrý den ,rád bych si pořídil kolo od vás,ale vůbec nevím jaké mám v plánu jezdit polní cesty ale i silnici párkrát do měsíce 30km i více ale vůbec nevím jak můžete mi prosím poradit
Děkuji
Dobrý den Jakube, v tom případě bych vám určitě doporučoval jedno z našich trekových kol Riverside. Velice oblíbené našimi zákazníky jsou kola Riverside 500 nebo Riverside 900.
S láskou ke sportu, Martin.