Jak vybrat podložku na cvičení

Pilates, jóga, posilování s vlastní vahou těla nebo s pomůckami – tyto aktivity si většinou žádají využití různých pomůcek a jednou z nich je podložka. Té je důležité věnovat při výběru zvláštní pozornost. I když se může zdát, že typ podložky nesouvisí s vybranou sportovní aktivitou, jde o klíčový faktor pro pohodlné a efektivní cvičení. Jaké jsou tedy rozdíly mezi jednotlivými podložkami a podle čeho vybírat? 

podložky na cvičení

Délka a síla

Každá podložka má své určité vlastnosti, které se odvíjejí od základních parametrů: délky, síly, typu materiálu a skladnosti

Vhodná délka se odvíjí od typu cviků, které na podložce hodláte praktikovat. Podložka na pilates či běžné posilování může být i kratší než je výška vaší postavy. Pokud budete praktikovat primárně jógu, ideální bude podložka, která je delší než vaše postava, aby například při závěrečné šavásaně bylo na podložce celé tělo včetně hlavy a nohou. 

Dalším kritériem pro výběr je jednoznačně síla podložky. Ta určuje jak měkká a pohodlná podložka při cvičení bude, zda budete v přímějším kontaktu se zemí a jak moc bude tlumen nepříjemný tlak nebo bolest, nejčastěji v oblasti kolen nebo páteře. 

Do 7 mm – tato síla podložky bude ideální v případě dynamičtějších cviků, kdy se různé pozice mění rychleji a častěji. Příkladem takového cvičení je třeba intenzivnější posilování či dynamická jóga

8-10 mm – silnější podložky jsou vhodné pro pomalejší druhy cvičení, například na jemnou jógu, protahování, pilates o nižší intenzitě. Bude pohodlnější a při delším setrvání v jednotlivých pozicích nebudete pociťovat tlak od tvrdé podlahy. 

Je dobré brát také v potaz, zda budete na podložce cvičit spíše v botách nebo naboso. V prvním případě je vhodné najít podložku se speciální povrchovou úpravou, která se při používání v obuvi nepoškodí. Cvičení naboso zase vyžaduje příjemný a měkký materiál, který bude pohodlný. 

Materiál a skladnost

V úzkém spojení se sílou podložky je její materiál. Ten rozhoduje nejen o pohodlí a příjemnosti cvičení na podložce, ale také o protiskluzovosti, odolnosti a dlouhé životnosti. V případě jógy či pilates je faktor přilnavosti jedním z nejdůležitějších, protože správné provedení velkého množství pozic na ní přímo závisí. Abyste v jednotlivých pozicích vydrželi dlouho a správně, je nutná maximální stabilita a přilnavost, aby vám neujížděly ruce či nohy. Stejně tak je tento faktor důležitý ve vztahu k pocení: je zásadní vybrat takový materiál, který vás podrží ve všech pozicích i při intenzivních druzích jógy, kdy budete mít zpocené dlaně. 

Čtvrtým hlediskem, které byste měli zvážit, je skladnost podložky, tedy nejen možnost jejího složení a uložení, ale také transportu. Způsobů skládání je několik, podložku můžete srolovat, složit napůl nebo jako harmoniku. Pro přenos mohou být součástí podložky transportní popruhy, případně lze dokoupit transportní tašku či vak. 

skladnost podložky

Hmotnost

Posledním, ale rozhodně neméně důležitým faktorem, je její hmotnost. Budete chtít podložku nosit na lekce do studia, nebo budete cvičit převážně doma? Pokud zvolíte silnější podložku, bude samozřejmě i těžší a na neustálé přenášení poměrně nepohodlná. Berte tedy v potaz všechny výše uvedené činitele s přihlédnutím k místu použití a tím pádem k potřebě přenosu. 

Jednotlivé faktory jsme si popsali, ale pro ještě snadnější výběr se teď podíváme na podložky z hlediska jednotlivých druhů cvičení. Co je pro vás nejlepší volbou?

dynamické posilování

Dynamické cviky a cviky s vlastní vahou

U dynamického cvičení a cviků s vlastní vahou, kdy se posiluje hlavně střed těla, hýžďové svaly a ruce, musí být podložka především odolná, funkční a přiměřeně přilnavá. Dynamické cviky ve stoje a v obuvi si žádají podložku se speciální úpravou povrchu, aby byla zajištěna dlouhá životnost podložky při vysokém zatížení. Materiál koresponduje s dynamičností, musí být přilnavý a odolný. Pro tyto potřeby není kladen tak velký důraz na pohodlnost. Co se tedy týče síly podložky, většinou stačí o síle maximálně 7 mm. Délka není tak zásadní, při cvičení se dostává do kontaktu s podložkou vždy určitá část těla, takže podložka může být stejně dlouhá jako vy, případně i kratší. Jelikož jsou tyto podložky tenké, jsou i lehčí a proto vhodné pro přenos, ne vždy se však dají srolovat. 

Pilates

Tento typ cvičení je zaměřen primárně na střed těla. Nejedná se o příliš dynamický typ cvičení a navíc se většinou cvičí naboso. Síla podložky by tedy měla být kolem 7 mm a více. Materiál by měl být příjemný a hlavně takový, aby při statickém cvičení a pozicích podložka neklouzala a neujížděla. Ideální délka podložky je v tomto případě stejná jako vaše výška. Tyto podložky většinou bývají skladné, dají se srolovat a díky popruhům snadno přenášet

Jóga

Cvičení, které zahrnuje širokou škálu podložek, je jóga. Ta totiž zahrnuje komplexní protažení, posilování a trénink výdrže o různých intenzitách. Druhů jógy je nepřeberné množství a primárně podle nich vybíráme vhodnou jógamatku. Všechny podložky na jógu mají společné to, že by měly být delší než je výška vaší postavy a to z důvodu pozic prováděných vleže nebo závěrečné relaxace. Důležitý je také materiál: ten by měl být přilnavý, protiskluzový a měl by si tyto vlastnosti zachovat i při přitomnosti potu.
cvičení jógy
Přenos jógamatky bývá snadný díky transportním popruhům, lišit se opět bude podle její hmotnosti a síly. Právě síla hraje v případě jógamatek významnou roli: dynamičtější druhy jógy jako jsou ashtanga, vinyasa nebo bikram vyžadují větší stabilitu a přilnavost. Stačit zde bude podložka o síle do 5 mm, přechody mezi pozicemi jsou rychlejší a není potřeba tak vysoké pohodlí. Pokud se věnujete józe jemnější, která nevyžaduje rychlé změny ásan a celkově je méně fyzicky náročná – mezi ty patří například hatha, těhotenská nebo restorativní jóga – měli byste vybrat podložku o síle větší než 5 mm

Výběr podložek a jógamatek nemusí být tak jednoduchý, jak to zprvu může vypadat, ale určitě se není čeho bát. Pokud jste nerozhodní ohledně síly podložky a bojíte se, že nebude při určitých pozicích dostatečně silná a tedy pohodlná, je tu jednoduché řešení: v těchto případech si podložku zkrátka přeložíte napůl a získáte tak vyšší tlumení, byť s tenčí podložkou. Výše zmíněná kritéria vám mohou výběr velmi usnadnit, ale vždy jde o individuální záležitost. Co bude vyhovovat jednomu, nebude absolutně vhodné pro druhého. Každý zkrátka potřebuje něco jiného a určitou roli hraje i zdravotní stav jedince. Je tedy dobré si podložku nejprve vyzkoušet. Tak vyzkoušejte, vyberte a jde se cvičit!

Anna Šedinová
V Decathlonu pracuji od roku 2018. Pracovní zkušenosti jsem získala na zákaznickém servisu, v oddělení fitness a turistiky. Nyní jsem součástí překladatelského týmu a podílím se tak na překládání textového obsahu z francouzštiny do češtiny. Zároveň studuji na FSV UK v Praze. Ve volném čase se věnuji běhu, józe, fitness, tenisu a v neposlední řadě turistice.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 4.7 / 5. Počet hodnocení: 18

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

fitness skupina v posilovně
Jak se obléct na fitness aktivity

Jak se obléct na fitness aktivity

Jak se obléctna fitness aktivity  Správné oblečení, nám může při tréninku nejen zlepšit náladu, ale také nás motivovat k lepším výkonům! Tím zásadním faktorem je výběr pohodlného a praktického oblečení, ve kterém se budeme cítit dobře. Vytahané tepláky a...

Vyberte si ten správný běžecký pás
Jak vybrat běžecký pás

Jak vybrat běžecký pás

Jak vybrat běžecký pásBěžecké pásy jsou v této době stále oblíbenější pomocníci pro udržení fyzické kondice, spalování tuků a využití volného času z pohodlí domova. Nabízí nezpočet zajímavých programů, která vás dovedou k vytouženému cíli a vy můžete zároveň...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!