Jak vybrat silniční kolo

Silniční cyklistika je na vzestupu. Každou sezonu přibývá nadšených cyklistů, kteří ukrajují kilometry na asfaltu. Vysoká rychlost, dlouhé vyjížďky, vyladěný stroj a aerodynamický outfit. To jsou základní prvky tohoto sportu. V tomto článku se zaměříme na výběr silničky, která bude přesně odpovídat vašim potřebám. Podíváme se na parametry, které je potřeba si během výběru pohlídat. Tak jdeme na to!

David Černohorský
29/04/2020
Rada

RÁM

Vybrat správnou ,,silničku”, obzvláště pro někoho, kdo ji vybírá poprvé, může být trochu děsivé. I přesto, že se jedná o silniční kolo, i zde je několik typů kol z různých materiálů s různými komponenty. Podíváme se tedy na nejdůležitější parametry, tedy na vlastnosti rámu, kol, komponentů a další.

Rám má obrovský vliv na jízdu na kole. Především na stabilitu a ovladatelnost kola a dále také na efektivní přenos vaší energie při šlapání do zadního kola. Nejběžněji používané materiály jsou hliník, ocel, karbon a více se začíná používat i titan. 

Ocelový rám – Tento materiál je u silničních rámů už spíše raritou, ale jistě si spousta z vás pamatuje legendární Favorit. V dnešní době je to spíše záležitostí pár nadšenců a jedná se především o zakázkové stavby a nejrůznější stylová kola. Tyto rámy vynikají především vysokou pevností, nicméně jejich nevýhodou oproti ostatním materiálům je vysoká  hmotnost.

Hliníkový rámV silniční cyklistice se používá převážně u levnějších modelů, a to díky své všestrannosti. Má dobrý poměr tuhosti a hmotnosti, je odolný vůči korozi a má také velice příznivou cenu v porovnání například s rámem z karbonu. Oproti karbonu nebo titanu je však těžší.   

Karbonový rám Karbon je v první řadě lehčí než hliník. Je také tužší, takže se energie šlapání do pedálů přenáší lépe a cyklista neztrácí na efektivitě. Kola z tohoto materiálu také lépe pohlcují vibrace. Nevýhodou karbonu je, kromě vyšší ceny, také křehkost. V případě ošklivého pádu je zde větší riziko prasknutí. Má také tendenci ,,stárnout”, takže po přibližně 5 až 8 letech pomalu ztrácí své vlastnosti.

Titanový rám – Titan je o trochu těžší než karbon a oba tyto materiály se vyznačují podobnou tuhostí. Ovšem titanový rám je pevnější než karbon, takže v případě pádu nedochází k prasknutí tak často. Navíc má titanový rám téměř neomezenou životnost oproti karbonu. Tento typ rámu je však nejdražším ze všech jmenovaných. 

Na trhu jsou dostupné také silniční kola, která mají rám a vidlici z odlišného materiálu. Nejčastěji jsou to modely s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí. Ty v sobě snoubí cenovou dostupnost a odolnost hliníku s nižší hmotností, ale především tuhostí a schopností pohlcování vibrací karbonu. Jednoduše, za relativně málo peněz, hodně muziky.

KOLA

Je logické, že silniční kola nižší třídy jsou osazena i koly nižší třídy. Kola jsou jedním z komponentů, který silniční cyklisté rádi vyměňují za lepší s tím, jak rostou jejich nároky. Lepší kola pak bývají lehčí, tužší a také více aerodynamická. Pochopitelně, s rostoucí kvalitou a vlastnostmi kol roste i jejich cena. 

Při výběru se doporučuji zaměřit na množství drátů. Čím více drátů v kole je, tím získává kolo na tuhosti a odolnosti. Takové kolo sice má větší hmotnost ale je velmi cenově dostupné. U dražších kol bývají dráty ploché a bývá jich méně. To zachovává, nebo i zlepšuje jejich vlastnosti a snižuje hmotnost kola. 

Další zajímavý parametr je šířka ráfku. Na širší ráfek se používají širší pláště, které poté nabídnou větší komfort, přilnavost a také trochu nižší valivý odpor.

KOMPONENTY (OSAZENÍ)

Pro spoustu cyklistů jsou komponenty to první, na co při výběru silničního kola koukají. Jedná se především o řadící a brzdové sady. V produkci vybavení existuje skutečně velké množství výrobců, jako například Campagnolo, SRAM, Microshift nebo nejznámější Shimano. Nehledě na značku, můžeme komponenty rozdělit do skupin podle úrovně. 

Základní komponenty – Jejich dominantou je samozřejmě cena a jsou perfektní k seznámení se silniční cyklistikou a ovládáním kola. Mnoho rekreačních cyklistů zůstává u tohoto základního vybavení, protože na občasné vyjížďky bez sportovních ambicí jsou plně dostačující. Typickým příkladem jsou sady jako Shimano Sora nebo Shimano Tiagra, které se montují na kola v cenové kategorii od 15 000 Kč. Byť jsou tyto sady nízko v hierarchii, nenechte se tím odradit, svou službu splní.

Pokročilé komponenty – Zde roste cena, klesá hmotnost a zvyšuje se přesnost. Řazení je rychlejší, brzdění efektivnější. Objevují se i další funkce a vzácnější materiály (karbon nebo titan). Záleží hodně na investici každého jezdce. Čím hlouběji do peněženky sáhnete, tím lepší, lehčí a přesnější vybavení dostanete. 

Jedna z věcí, na kterou byste se měli při výběru komponentů zaměřit, je rozsah rychlostí. Pro začátečníka nebo hobby jezdce jsou ideální kompaktní převody s převodníky vpředu o velikosti 50/34 zubů a s rozsahem kazety vzadu 11-32 zubů. Zejména rozsah této kazety a její nejlehčí převod vám pomůže snáze vyjet kopce, protože vám umožní šlapat s větší kadencí. Pokud chcete jezdit svižněji nebo i závodit, doporučuji převodníky s rozsahem 52/36 zubů a kazetu s rozsahem 11-28 zubů.

Pokud se zaměříme na brzdové sady, tak zde máte volbu mezi ráfkovými a kotoučovými brzdami. 

Kotoučové brzdy – jsou o něco dražší než ráfkové a také jsou těžší. Nicméně, nabízejí lepší brzdný účinek, zejména při jízdě v horších povětrnostních podmínkách, v mokru, prašnu, nebo blátě. Hydraulické kotoučové brzdy navíc oproti mechanickým nabízejí větší citlivost a lepší dávkovatelnost brzdného výkonu

Ráfkové brzdy – předčí kotoučové zejména v cenové dostupnosti a hmotnosti. Jejich další výhodou je lepší odvod tepla, takže po dlouhém brzdění z kopce budou mít stále stejný účinek a takzvaně nevadnou.

DALŠÍ PARAMETRY

Dalším parametrem, na který doporučuji se zaměřit, je například prostor mezi plášti a rámem. Čím větší je mezera, tím více možností šířky pláště můžete zvolit. S širšími plášti o šířce 36 mm můžete vyrazit i do lehčího terénu. Příprava na blatníky nebo nosiče může být také užitečná, pokud se chystáte s kolem třeba na delší cesty s nocováním. Sedla silničních kol jsou určena na použití s cyklistickými šortkami nebo kalhotami s vložkou. V oblečení bez vložky může být posed nepříjemný. Je tedy běžné, že si jezdci své cyklistické sedlo mění za jiné, které jim vyhovuje více.

SILNIČKA PRO ŽENY

Ženy se při výběru silničního kola samozřejmě řídí stejnými pravidly jako muži, ovšem je zde pár odlišností. Můžete mít speciálně upravené dámské silniční kolo, které eliminuje odlišnosti v rozdílné anatomii mužského a ženského těla. Tato kola mívají stejný rám, ale jiné kontaktní body. Mají jiné, specificky tvarované sedlo, užší řídítka, kratší představec a kliky. Brzdové páčky jsou také blíže řídítkům. Často bývají tato dámská kola ve více ,,ženských” barvách. Pokud  se ale žena cítí příjemně na pánském kole, není problém zvolit tuto variantu.

A CO GRAVEL?

Možná vás zaujala móda poslední doby v podobě gravel kol. Jedná se  vlastně o silniční kola s několika úpravami, díky kterým jsou  univerzálnější. Mají větší prostor v rámu pro širší pláště, které jsou více schopné a pohodlnější v terénu, kotoučové brzdy a větší rozsah převodů, které vás nenechají na holičkách ani v prudších kopcích. Takové kolo je mnohem rychlejší na silnici než klasické horské kolo, ale zároveň je schopné jet po lesních a polních cestách bez větších obtíží, což by nebylo příliš pohodlné na klasickém silničním kole. Tento typ kola je ideální volbou pro ty, kteří chtějí jezdit ,,cestou-necestou”, vyjet za dobrodružstvím s bagáží na kole nebo chtějí kolo jen na dojíždění do práce, ale nechtějí se držet jen zpevněných cest. Každopádně široké pláště můžete vyměnit za úzké a hladké silniční a hltat kilometry i na asfaltu.

ROZPOČET

Na otázku, kolik byste měli investovat do takového silničního kola, nelze zcela odpovědět. Nicméně kvalitní silniční kolo začátečnické úrovně začíná na ceně okolo 7 000 Kč. Pokud si připlatíte, dostanete kolo s lehčím a tužším rámem. Komponenty na něm budou také lehčí a budou přesněji a rychleji řadit.. Za cenu okolo 15 000 Kč již můžete dostat velmi solidně vybavené kolo s hliníkovým rámem a dobrými základními komponenty a dokonce i s kotoučovými brzdami. S takovým kolem už nebudou problém delší vyjížďky ani více zvlněný terén. S touto silničkou můžete zkusit i váš první závod. Pokud se posuneme s cenou ještě výš, můžete mít lepší komponenty, například řazení s více rychlostmi nebo tužší a lehčí karbonový rám. 

Nedoporučuji však utratit celou částku pouze za kolo. Je dobré nechat si nějakou rezervu na doplňky, například na helmu na kolo, cyklistické oblečení nebo tretry. O významu cyklistické helmy se nebudu dlouze rozepisovat. Správný cyklodres nebo cyklošortky vám zajistí příjemný pocit během celé vyjížďky. Kvalitní cyklistické boty zase pomohou s přenosem energie šlapání. Já s sebou vozím také podsedlovou brašnu, do které schovávám například multiklíč, montpáky nebo náhradní duši

V případě, že by vás zajímalo, na co všechno byste neměli zapomenout, podívejte se na článek od mého kolegy Kristiana Co s sebou do batohu na kolo. Co jíst a pít během vyjížděk, to vám zase poradí Anďa ve svém článku Výživa a hydratace při cyklistice.

Zde bych se s vámi chtěl rozloučit a popřát vám úspěšný nákup vašeho nového silničního kola, spoustu radostných kilometrů a hlavně minimum nehod.