Jak vybrat silniční kolo
Silniční cyklistika je na vzestupu. Každou sezonu přibývá nadšených cyklistů, kteří ukrajují kilometry na asfaltu. Vysoká rychlost, dlouhé vyjížďky, vyladěný stroj a aerodynamický outfit. To jsou základní prvky tohoto sportu. V jednom z předešlých článků vám můj kolega Petr poradil Jak vybrat horské kolo. Dnes se zaměříme na výběr silničky, která bude přesně odpovídat vašim potřebám. Podíváme se na parametry, které je potřeba si během výběru pohlídat.

RÁM
Rám má obrovský vliv na jízdu na kole. Především na stabilitu a ovladatelnost kola a dále také na efektivní přenos vaší energie při šlapání do zadního kola. Nejběžněji používané materiály jsou hliník, ocel, karbon a více se začíná používat i titan.
Ocelový rám – Tento materiál je u silničních rámů už spíše raritou, ale jistě si spousta z vás pamatuje legendární Favorit. V dnešní době je to spíše záležitostí pár nadšenců a jedná se především o zakázkové stavby a nejrůznější stylová kola. Tyto rámy vynikají především vysokou pevností, nicméně jejich nevýhodou oproti ostatním materiálům je vysoká hmotnost.
Hliníkový rám – V silniční cyklistice se používá převážně u levnějších modelů, a to díky své všestrannosti. Má dobrý poměr tuhosti a hmotnosti, je odolný vůči korozi a má také velice příznivou cenu v porovnání například s rámem z karbonu. Oproti karbonu nebo titanu je však těžší.
Karbonový rám – Karbon je v první řadě lehčí než hliník. Je také tužší, takže se energie šlapání do pedálů přenáší lépe a cyklista neztrácí na efektivitě. Kola z tohoto materiálu také lépe pohlcují vibrace. Nevýhodou karbonu je, kromě vyšší ceny, také křehkost. V případě ošklivého pádu je zde větší riziko prasknutí. Má také tendenci ,,stárnout”, takže po přibližně 5 až 8 letech pomalu ztrácí své vlastnosti.
Titanový rám – Titan je o trochu těžší než karbon a oba tyto materiály se vyznačují podobnou tuhostí. Ovšem titanový rám je pevnější než karbon, takže v případě pádu nedochází k prasknutí tak často. Navíc má titanový rám téměř neomezenou životnost oproti karbonu. Tento typ rámu je však nejdražším ze všech jmenovaných.
Na trhu jsou dostupné také silniční kola, která mají rám a vidlici z odlišného materiálu. Nejčastěji jsou to modely s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí. Ty v sobě snoubí cenovou dostupnost a odolnost hliníku s nižší hmotností, ale především tuhostí a schopností pohlcování vibrací karbonu. Jednoduše, za relativně málo peněz, hodně muziky.


KOLA
Je logické, že silniční kola nižší třídy jsou osazena i koly nižší třídy. Kola jsou jedním z komponentů, který silniční cyklisté rádi vyměňují za lepší s tím, jak rostou jejich nároky. Lepší kola pak bývají lehčí, tužší a také více aerodynamická. Pochopitelně, s rostoucí kvalitou a vlastnostmi kol roste i jejich cena.
Při výběru se doporučuji zaměřit na množství drátů. Čím více drátů v kole je, tím získává kolo na tuhosti a odolnosti. Takové kolo sice má větší hmotnost ale je velmi cenově dostupné. U dražších kol bývají dráty ploché a bývá jich méně. To zachovává, nebo i zlepšuje jejich vlastnosti a snižuje hmotnost kola.
Další zajímavý parametr je šířka ráfku. Na širší ráfek se používají širší pláště, které poté nabídnou větší komfort, přilnavost a také trochu nižší valivý odpor.
KOMPONENTY (OSAZENÍ)
Pro spoustu cyklistů jsou komponenty to první, na co při výběru silničního kola koukají. Jedná se především o řadící a brzdové sady. V produkci vybavení existuje skutečně velké množství výrobců, jako například Campagnolo, SRAM, Microshift nebo nejznámější Shimano. Nehledě na značku, můžeme komponenty rozdělit do skupin podle úrovně.
Základní komponenty – Jejich dominantou je samozřejmě cena a jsou perfektní k seznámení se silniční cyklistikou a ovládáním kola. Mnoho rekreačních cyklistů zůstává u tohoto základního vybavení, protože na občasné vyjížďky bez sportovních ambicí jsou plně dostačující. Typickým příkladem jsou sady jako Shimano Sora nebo Shimano Tiagra, které se montují na kola v cenové kategorii od 15 000 Kč. Byť jsou tyto sady nízko v hierarchii, nenechte se tím odradit, svou službu splní.
Pokročilé komponenty – Zde roste cena, klesá hmotnost a zvyšuje se přesnost. Řazení je rychlejší, brzdění efektivnější. Objevují se i další funkce a vzácnější materiály (karbon nebo titan). Záleží hodně na investici každého jezdce. Čím hlouběji do peněženky sáhnete, tím lepší, lehčí a přesnější vybavení dostanete.
Jedna z věcí, na kterou byste se měli při výběru komponentů zaměřit, je rozsah rychlostí. Pro začátečníka nebo hobby jezdce jsou ideální kompaktní převody s převodníky vpředu o velikosti 50/34 zubů a s rozsahem kazety vzadu 11-32 zubů. Zejména rozsah této kazety a její nejlehčí převod vám pomůže snáze vyjet kopce, protože vám umožní šlapat s větší kadencí. Pokud chcete jezdit svižněji nebo i závodit, doporučuji převodníky s rozsahem 52/36 zubů a kazetu s rozsahem 11-28 zubů.
Pokud se zaměříme na brzdové sady, tak zde máte volbu mezi ráfkovými a kotoučovými brzdami.
Kotoučové brzdy – jsou o něco dražší než ráfkové a také jsou těžší. Nicméně, nabízejí lepší brzdný účinek, zejména při jízdě v horších povětrnostních podmínkách, v mokru, prašnu, nebo blátě. Hydraulické kotoučové brzdy navíc oproti mechanickým nabízejí větší citlivost a lepší dávkovatelnost brzdného výkonu.
Ráfkové brzdy – předčí kotoučové zejména v cenové dostupnosti a hmotnosti. Jejich další výhodou je lepší odvod tepla, takže po dlouhém brzdění z kopce budou mít stále stejný účinek a takzvaně „nevadnou“.
DALŠÍ PARAMETRY
Dalším parametrem, na který doporučuji se zaměřit, je například prostor mezi plášti a rámem. Čím větší je mezera, tím více možností šířky pláště můžete zvolit. S širšími plášti o šířce 36 mm můžete vyrazit i do lehčího terénu. Příprava na blatníky nebo nosiče může být také užitečná, pokud se chystáte s kolem třeba na delší cesty s nocováním. Sedla silničních kol jsou určena na použití s cyklistickými šortkami nebo kalhotami s vložkou. V oblečení bez vložky může být posed nepříjemný. Je tedy běžné, že si jezdci své cyklistické sedlo mění za jiné, které jim vyhovuje více.
SILNIČKA PRO ŽENY
Ženy se při výběru silničního kola samozřejmě řídí stejnými pravidly jako muži, ovšem je zde pár odlišností. Můžete mít speciálně upravené dámské silniční kolo, které eliminuje odlišnosti v rozdílné anatomii mužského a ženského těla. Tato kola mívají stejný rám, ale jiné kontaktní body. Mají jiné, specificky tvarované sedlo, užší řídítka, kratší představec a kliky. Brzdové páčky jsou také blíže řídítkům. Často bývají tato dámská kola ve více ,,ženských” barvách. Pokud se ale žena cítí příjemně na pánském kole, není problém zvolit tuto variantu.


A CO GRAVEL?
Možná vás zaujala móda poslední doby v podobě gravel kol. Jedná se vlastně o silniční kola s několika úpravami, díky kterým jsou univerzálnější. Mají větší prostor v rámu pro širší pláště, které jsou více schopné a pohodlnější v terénu, kotoučové brzdy a větší rozsah převodů, které vás nenechají na holičkách ani v prudších kopcích. Takové kolo je mnohem rychlejší na silnici než klasické horské kolo, ale zároveň je schopné jet po lesních a polních cestách bez větších obtíží, což by nebylo příliš pohodlné na klasickém silničním kole. Tento typ kola je ideální volbou pro ty, kteří chtějí jezdit ,,cestou-necestou”, vyjet za dobrodružstvím s bagáží na kole nebo chtějí kolo jen na dojíždění do práce, ale nechtějí se držet jen zpevněných cest. Každopádně široké pláště můžete vyměnit za úzké a hladké silniční a „hltat“ kilometry i na asfaltu.
ROZPOČET
Na otázku, kolik byste měli investovat do takového silničního kola, nelze zcela odpovědět. Nicméně kvalitní silniční kolo začátečnické úrovně začíná na ceně okolo 7 000 Kč. Pokud si připlatíte, dostanete kolo s lehčím a tužším rámem. Komponenty na něm budou také lehčí a budou přesněji a rychleji řadit.. Za cenu okolo 15 000 Kč již můžete dostat velmi solidně vybavené kolo s hliníkovým rámem a dobrými základními komponenty a dokonce i s kotoučovými brzdami. S takovým kolem už nebudou problém delší vyjížďky ani více zvlněný terén. S touto silničkou můžete zkusit i váš první závod. Pokud se posuneme s cenou ještě výš, můžete mít lepší komponenty, například řazení s více rychlostmi nebo tužší a lehčí karbonový rám.
Nedoporučuji však utratit celou částku pouze za kolo. Je dobré nechat si nějakou rezervu na doplňky, například na helmu na kolo, cyklistické oblečení nebo tretry. O významu cyklistické helmy se nebudu dlouze rozepisovat. Správný cyklodres nebo cyklošortky vám zajistí příjemný pocit během celé vyjížďky. Kvalitní cyklistické boty zase pomohou s přenosem energie šlapání. Já s sebou vozím také podsedlovou brašnu, do které schovávám například multiklíč, montpáky nebo náhradní duši.
V případě, že by vás zajímalo, na co všechno byste neměli zapomenout, podívejte se na článek od mého kolegy Kristiana Co s sebou do batohu na kolo. Co jíst a pít během vyjížděk, to vám zase poradí Anďa ve svém článku Výživa a hydratace při cyklistice.
Zde bych se s vámi chtěl rozloučit a popřát vám úspěšný nákup vašeho nového silničního kola, spoustu radostných kilometrů a hlavně minimum nehod.
Ohodnoťte článek
Podobné články
Jak vybrat dětské kolo
Jak vybrat dětské koloCyklistika je pro děti dokonalým sportem. Kromě toho, že tráví čas pohybem na čerstvém vzduchu, je také dostatečně náročná na techniku. Tím rozvíjí jejich motoriku, práci s rovnováhou a další schopnosti. K tomu, aby si vaše děti jízdu na kole...
Jak vybrat cyklistické brýle
Jak vybrat cyklistické brýleOBSAH SKLA – UV OCHRANA | VYMĚNITELNÁ SKLA | POLARIZAČNÍ SKLA | FOTOCHROMATICKÁ SKLA | SVĚTELNÁ PROPUSTNOST ZORNÍKU | DIOPTRIESluneční brýle jsou dnes už neodmyslitelnou součástí cyklistického vybavení. Nejenže nás brýle chrání před UV...
Jak naučit děti jezdit na kole
Jak naučit děti jezditna koleOBSAH ZAČÁTKY JIŽ V ÚTLÉM VĚKU | PŘECHOD NA KOLO | PRVNÍ JÍZDA | PŘECHOD NA VĚTŠÍ KOLOMnoho rodičů řeší jak své děti motivovat a vést k aktivnímu pohybu. Cyklistika je skvělým úvodem do světa sportu. Můžete společně s dětmi sdílet, co...
Dobrý den, ve vaší prodejně jsem si zakoupil Silniční kolo RC500. Nyní bych však rád předělal na gravel pláště, nemohu se však zorientovat jaké rozměry pláště zakoupit tak aby byli kompatibilní se stávajícími koly. Můžete prosím odpovědět na můj dotaz, v jakých rozměrech se pohybovat případně doporučit z vašeho obchodu vhodné gravel pláště? děkuji
Dobrý den,
pokud objednám dámské gravel kolo Triban 520 spolu s produkty níže, bude mi prosím rovnou doručeno s připfavenými Tubeless plášti?
Viz informace z popisku levnějšího Triban120:
*Pokud chcete kola Tubeless, přidejte 2 ventilky s kódem 8551979 + kapalinu tubeless / sealant s kódem 836339.
Moc děkuji za info.
L.
GRAVEL EDR OFFROAD VAN RYSEL GRX 1X11
Dobry den,
1) Kdy bude dostupne GRAVEL EDR OFFROAD VAN RYSEL GRX 1X11
2) Pokud to nebude v brzke dobe, lze alespon koupit ram GRAVEL EDR OFFROAD VAN RYSEL?
Diky,
/TD
Dobrý den chci se zeptat jestli tohle kolo bude někdy k dispozici nebo jestli nemáte dostupný jiný dámsky gravel na výšku postavy cca 171 cm. https://www.decathlon.cz/browse/c0-vsechny-sporty/c1-cyklistika/c3-silnicni-a-gravel-kola/_/N-1152dd4 Děkuji S pozdravem Vladimír Vavrek
Dobrý den,
na e-shopu jsem našla v kategorii gravel kola toto kolo: https://www.decathlon.cz/browse/c0-vsechny-sporty/c1-cyklistika/c3-silnicni-a-gravel-kola/_/N-1152dd4 Jedná se tedy o gravel či silničku? Neboť i dle fotek to vypadá na silniční kolo … Napadlo mě, zda se nedají pouze koupit jiné pláště a udělat tak z tohoto kola gravel.
Uvažuji totiž o koupi gravel kola a tohle mě zaujalo. Pohl byste mi prosím v tomto směru poradit?
Nabízíte i možnost půjčení kola na určitou dobu (týden) a poté až jeho koupi?
Děkuji
Lenka Přikrylová
Dobrý den, bude někdy opět dostupný nějaký (jakýkoliv!) gravel ve velikosti S? Děkuji 🙂
KOLO GRAVEL EDR OFFROAD VAN RYSEL GRX 1X11 VAN RYSEL
Dobry den,
Kdy bude znovu dostupny tento gravel?
Dale bych potreboval poradit s velikosti.
Merim 165cm a vzdalenost po rozkrok mam cca 79cm. Ktera velikost by jste doporucili?
Dobrý den. Prosím o radu ohledně výběru silničního kola. Potřebovala bych jízdní kolo na každodenní jízdu do práce, cca 5 km. Co je můj problém, je moje váha. Vážím do 120 kg, měřím 175 cm. A tak si myslím, že si nemohu koupit jen tak nějaké kolo, ale bude nejspíš třeba zohlednit mou nadváhu, s kterou si hodlám diky kolu poradit. Můžete mi prosím dát tip? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, prosím napište jaké jsou rozdíly v dámských kolech Triban easy za 7500 Kč a proti tomu za 9000 Kč, děkuji za odpověď.
Dobry den,
Kdy bude v CR dostupny model GRAVEL EDR OFFROAD VAN RYSEL GRX 1X11 ?
Dale bych potreboval poradit s velikosti. Merim 165cm.. Kterou velikost by jste doporucil? Delka po rozkrok je v mem pripade cca 790mm.
Dobrý den, uvažuji o koupi silničního kola viz. předmět: SILNIČNÍ KOLO RC120 MODRÉ . Můj “problém” spočívá v tom, že měřím 207cm, a tak se můj dotaz vztahuje k tomu, zda byste mi jej ve velikosti XL doporučili, případně s vyšší sedlovkou/řídítky a “nějak” to seřídit, nebo to zkrátka k mé výšce nemá smysl a měl bych se poohlížet po větších kolech?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den, počitate prosím z prodejem silničního rámu Van Rysel CF pro kotoučové brzdy. Jestli ano, tak přibližně kdy
Dobrý den, Van Rysel příjde na začátku sezóny s novou serií kol EDR CF Disc, které budou již na hydraulických kotoučových brzdách. Bude se jednat o kola z řady Endurance na karbonovém rámu a nejvyšších silničních řadách Shimano. Opět bude velmi zajímavý poměr cena/výkon. Můžete se těšit. Hezký den
Dobrý den, zahlédl jsem možnost předobjednávky, jak to prosím vypadá s dostupností kol RC500 tyrkysová barva vel. XL? Případně bych se chtěl zeptat, jak jeto s moznosti upgrade u kola RC100 (základni Triban model) u celkové sady shimano Sora, Tiagra, 105 apod? Zda vše i na rámu RC100 je přizpůsobeno univerzálně? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, kdy bude v ČR dostupný gravel bike Van Rysel? Bude dostupná i varianta s dvoupřevodníkem? Předem děkuji za odpověď
Dobrý den, karbonový gravel bike Van Rysel by měl být dostupný v první polovině října. Model bude pouze ve verzi s jednopřevodníkem. Přeji pěkný den.
Dobrý den, mám zájem o silniční kolo Van Rysel s modrým karbonovým rámem na 105 Shimano ve velikosti “L” za doporučenou cenu 37 999,-Kč. Budete mít prosím ještě tuto velikost v tomto modrém provedení “ULTRA CF 105 MODRÉ VAN RYSEL” ve vaší nabídce? Děkují za odpověď. Tomáš Věžník
Dobrý den, pane Věžníku, kolo, o které máte zájem, je bohužel plně vyprodané jak na e-shopu, tak na našich prodejnách. Jelikož se jedná o zboží z doprodejové sekce, nebude se, bohužel, znovu naskladňovat. Přeji pěkný den.
Dobrý den, Tomáši, jen doplním Zuzku a dovolím si vám nabídnout alternativu v podobě kola VAN RYSEL EDR AF ULTEGRA. Jedná se sice o hliníkový rám, ale v tomto případě jde o prémiový 3x zeslabovaný hliník. Hliníkový rám si, na rozdíl od karbonu, uchovává své vlastnosti po mnoho let (nemění se jeho tuhost během přibližně 5 let). Váhově je jen zanedbatelně těžší, ale vykompenzují to kvalitnější kola od značky Fulcrum a o stupeň lepší vybavení Shimano Ultegra. Další možností by bylo počkat do ledna, kdy očekáváme karbonovou alternativu EDR na Shimano 105 s variantou kotoučových i čelisťových brzd. Cena bude pravděpodobně podobná jako u kola ULTRA CF 105. Pěkný zbytek dne
Dobrý den.
Je někde k dispozici geometrie rámu a velikosti tohoto modelu: https://www.decathlon.cz/browse/c0-vsechny-sporty/c1-cyklistika/c3-silnicni-a-gravel-kola/_/N-1152dd4 ?
Dobrý den, geometrie rámu jednotlivých velikostí je v fotogalerii produktu. Pěkný zbytek dne.
Dobrý den, myslíte, že bude v dohledné době na prodejny nebo do e-shopu doplněno kolo Triban Gravel RC520? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, toto kolo bychom měli mít skladem dle informací od značky přibližně v polovině září (velikosti M, L, XL), případně na začátku října (velikosti S a XS). Bohužel, na 100% vám to však garantovat nemůžeme. Přeji pěkný sportovní den.
Dobrý den, dokázal by mi někdo poradit jakou velikost kola Triban grvl120 bych si měl objednat? Měřím 188cm a nevim zda koupit velikost L, nebo XL. Když jsem si zadal do Vaši velikostní tabulky tak 187cm je L a 188 je již XL, to znamená, že jsem přimo na rozhraní. Nejraději bych vyzkoušel na prodejně, ale mám tušení, že se tyto kola na prodejny ani nedostanou, jelikož když se objevi online, tak jsou hned vyprodané. Díky za odpověď:)
Dobrý den, pokud jste takto na rozmezí velikostí, můžete zvolit obě velikosti. Menší ve vašem případě “L” pro vás bude sportovnější, hravější a ovladatelnější v terénu. Větší “XL” může být pohodlnější díky výše posazeným řidítkům, ale zároveň bude i delší díky delšímu představci. Díky většímu rámu bude kolo stabilnější, kdyby jste na něj připevnil brašny na cestování, nebo dětskou sedačku například. Na prodjnách tyto kola nenajdete ale na některých můžete najít silniční ekvivalent Triban RC100 nebo RC120, která mají stejný rám jako GRVL120.
Dobrý den, v případě modelu TRIBAN GRVL 120 je vaše výška na hraně velikostí L a XL. Doporučil bych vám však volit velikost L, a to z důvodu větší ovladatelnosti a ,,živosti” kola. Kolo lze dále donastavit, a to výměnou představce, který lze zakoupit v nejrůznějších délkách. Pokud zjistíte, že vám bude kolo skutečně malé, doporučujeme zastavit se na některou z našich prodejen Decathlon, kde vám naši zkušení kolegové poradí, jak kolo ideálně upravit pro vaší výšku. Pěkný zbytek dne.
Dobrý den, prosím o informaci, jaký druh ložisek má RC520 Gravel ve středech kol. Zda-li kónusy, anebo průmyslová ložiska? Děkuji
Dobrý den, kolo TRIBAN RC 520 GRAVEL má ve středech průmyslová ložiska. Přeji pěkný zbytek dne.
Dobrý den, prosím o radu v jakých komponentech se odlišuje Rc520 od Rc520 Gravel.Dĕkuji
Dobrý den, děkujeme za dotaz. Kola jsou si velmi podobná, avšak pár rozdílů zde najdete. Kromě designu naleznete na kole RC 520 Gravel ještě jiná řidítka zahnutá 16° a širší gravel pláště Hutchinson Overide 700x35c. Přeji hezký zbytek dne.
Dobry den, kdy prosim bude v prodeji limitovana edice gravel kola RC 520, o ktere jste psali nekolik dni nazpet? dekuji
Dobrý den. O kolo Triban Gravel RC520 LTD je opravdu veliký zájem. Proto dnes ve 14:00 spouštíme předobjednávky. V případě, že máte zájem o koupi tohoto modelu, sledujte náš Facebook Decathlon – Česká republika, kde naleznete odkaz, kde můžete předobjednávku provést. Kola pak budou zákazníkům dodávána v průběhu týdnů 35 a 36. Přeji pěkný sportovní den.
Dobrý den, kdy budou skladem dětská kola? Konkrétně se mi jedná o to dětské silniční kolo za 14tis Kč. To je teď dostupné jen online. Díky moc
Dobrý den, pravděpodobně máte namysli dětské silniční kolo BTWIN 500 26″ pro děti od 9 do 12 let. Naše kamenné prodejny mají, vzhledem k omezenému prostoru, v nabídce jen určité množství našich produktů. Pokud produkt na prodejně není skladem, pravděpodobně nebyl zařazen do běžné nabídky prodejny. Tuto skutečnost si lze ověřit telefonicky nebo e-mailem ve vaší oblíbené prodejně Decathlon. Veškeré zboži, které je na e-shopu skladem lze ale objednat na prodejnu zdarma. Po vložení produktu do košíku je možné zadat u volby dopravy ,,doručení na prodejnu”. Pokud produkt na e-shopu není, můžete pod produktem zanechat váš e-mail a jakmile bude produkt doskladněn, bude možné jej na prodejnu objednat. Přeji pěkný den.
Dakujem za skvely clanok pre zacinajuceho hobby cyklistu!
Dobrý den, děkuji za vaše hodnocení. Je to přesně, jak píšete. Článek je primárně určen pro začínající cyklisty, kteří shání své první silniční kolo. Přeju hodně štěstí na vaší cyklistické cestě. Pěkný den.
Dobrý den, dá se v Decathlonu koupit silniční kolo bez výpletů?
Dobrý den, bohužel, kola bez výpletů neprodáváme. Všechna kola, která se v Decathlonu prodávají se prodávají pouze jako komplet. Přeji pěkný zbytek dne.