Jak zazimovat jízdní kolo

S příchodem podzimního počasí, kdy se den nemilosrdně zkracuje, obloha se mění do šeda a přibývají srážky, většina cyklistů své kolo odloží a čeká opět na první jarní paprsky. Jsou samozřejmě i nadšenci, kteří na kole jezdí celou zimu bez ohledu na to, jaké je venku počasí a kolik ukazuje teploměr stupňů. Těmto jedincům, někdy bych možná podotkl šílencům, kteří o zazimování kola nechtějí ani slyšet, patří všechen obdiv. Následující text je však hlavně inspirace pro cyklisty, kteří své kolo na podzim rádi odloží a vrátí se k němu zase až na jaře. 

 

mytí kola

Pomůcky a prostředky

Každý správný cyklista by se měl o své kolo také patřičně starat. Je jasné, že čisté kolo bude vždy fungovat lépe než kolo špinavé od bláta a dalších nečistot. Před samotným zazimováním kola je tedy potřeba je nejdříve pořádně umýt. Čím více se zaměříte na detaily, tím lépe. Zde je souhrn toho, co budete k čištění a údržbě potřebovat:

Dostatek času – když si na kompletní umytí a zazimování kola vyhradíte jedno odpoledne, budete mít dostatek času a nic nebudete muset odfláknout. Zejména nezkušení cyklisté, kteří tyto úkony budou dělat poprvé, by si měli vyhradit několik hodin, aby opravdu na nic nezapomněli.

Prostředky na údržbu kola – jsou pomůcky, které jsou nezbytné, a pomůcky, které vám jen usnadní práci, avšak v klidu se bez nich obejdete. Mezi ty základní patří například kýbl s horkou vodou, odmašťovač na jízdní kola, různé druhy hadrů, kartáčů, a kartáčků na pastorky, řetěz a na hůře dostupná místa, houbu na rám a zapletená kola. Dále vám může práci velmi usnadnit třeba tlakový čistič s nižší intenzitou proudu vody a servisní stojan na kola. Určitě se hodí mít po ruce i nářadí, abyste mohli odmontovat určité díly a lépe se tak dostat k různým částem kola.

Dostatek místa – na větším prostoru, kde si budete moci rozložit nejen pomůcky na mytí, ale případně i části samotného kola, se bude rozhodně pracovat lépe než na stísněném místě, kde se sotva otočíte. Ideální místo na čištění kola může být například terasa, zahrada, případně i sklepní místnost. Pokud budete čištění provádět venku, nemusíte se obávat velkého zatížení přírody, většina prostředků na čištění kola je ekologicky nezávadná

Generální očista je základ

Když máte vše nachystané a po ruce, můžete se pustit do samotného mytí. Kolo si nejdříve celé namočte horkou mýdlovou vodou. Odmontujte obě kola a vhodné je také rozpojit řetěz, který posléze umyjete zvlášť. Na celé kolo naneste odmašťovač ve spreji a pomocí pěnové houby umyjte rám, vidlici, zapletená kola a všechny dobře přístupné části kola. Sami zjistíte, že sundání kol byl dobrý nápad, protože vše je snadněji přístupné a můžete tak úkony provést důkladněji. Pár rad pro kvalitní výsledek: zaměřte se na detaily, nikam nepospíchejte a myslete na to, že kolo bude delší dobu nehybně ležet a je lepší udělat práci poctivěji než u běžného čištění během sezony. 

Po základním celkovém odmaštění se více zaměřte na pohonnou jednotku, která si zaslouží více odmašťovače. Pro čištění pastorků, převodníků a předního a zadního měniče použijte kartáčky, abyste je dokonale zbavili všech olejových nečistot. Řetěz důkladně očistěte zvlášť v zavařovací sklenici s rozpouštědlem. Na závěr kolo pořádně opláchněte čistou vodou a kompletně osušte. V případě, že máte možnost připojit poblíž fén nebo jiný vysoušeč, určitě tuto výhodu využijte. 

čištění řetězu
mytí kola

Kontrola komponentů a příprava na další sezonu

Po dokonalém vyčištění a osušení kola přichází na řadu kontrola všech komponentů a rámu. Rám s vidlicí zkontrolujte pohledem a případně pohmatem, abyste odhalili případné poškození materiálu. Běžné odřeniny, které napáchal zub času, intenzita ježdění a celkové stáří kola je potřeba brát v potaz. Zaměřte se hlavně na spodní rámovou trubku a střed, kde může být rozsáhlejší poškození od kamínků. V případě, že najdete něco podezřelého, kontaktujte odborníka ze servisu, který vám řekne, jak moc je poškození rozsáhlé a co se s tím dá či nedá dělat. 

Další krokem je kontrola řazení a brzd. Nejprve zkontrolujte pomocí speciální měrky, v jakém stavu je řetěz. Obecné pravidlo říká, že jestliže je na tom řetěz hůř než na 50 % jeho životnosti, měla by proběhnout i důkladná kontrola kazety a převodníku. Jedna kazeta by měla vydržet přibližně 2–3 řetězy. Podrobnější informace o tom, jak zkontrolovat a odhalit opotřebení komponentů jízdního kola, najdete v našem třídílném seriálu Jak pečovat o kolo.

Uskladnění

Před samotným uskladněním a před posledním pohledem na kolo, než se na dlouhé zimní měsíce schová pod plachtu, nesmíme zapomenout určité jeho díly a části promazat mazivem na kola. Nachystáme si olej na řetěz a silikonový olej na vidlici a případně na pedály

Nejprve promažeme řetěz: naneseme po jedné kapce na každý článek zvlášť. Následně párkrát otočíme klikami a suchým hadrem řetěz utřeme od přebytku oleje. V případě, že máme odpruženou vidlici, pomocí silikonového oleje promažeme těsnění. Silikonový olej můžeme i opatrně nanést na nášlapné pedály

A už máme téměř hotovo! Poslední důležitou věcí je kolo dobře uskladnit. Zásadní je suché místo, kde kolo postavíme a přikryjeme speciální plachtou na jízdní kola nebo alternativním přehozem, například dekou nebo prostěradlem. 

Závěrem je opět důležité podotknout, že jestli chcete, aby vám vaše kolo dobře fungovalo a sloužilo, je dobré mu věnovat pravidelnou péči a údržbu. Výhodou podzimní údržby a případného servisu je, že hned na jaře můžete vyrazit na výlet bez zdlouhavých příprav. Stačí jen stáhnout plachtu z kola. Vše bude připravené na první jarní kilometry. Zatímco vy budete mít už něco naježděno, ostatní, kteří kolo před zimou po poslední jízdě jen „mrskli” do kouta, budou marně hledat volný servis. 

plachta na uskladnění kola
Richard Kudělásek
Součástí Decathlon týmu jsem se stal na začátku roku 2020. Mojí náplní práce v Decathlonu je pozice webmarketera a kromě jiných sportů spravuji především cyklistiku. Jsem velice rád, že mohu spojit práci se sportem, který mě naplňuje. I přesto, že jsem si prošel od mládí více sporty, i na vrcholové úrovni, cyklistika se stala v posledních letech mým sportem číslo jedna. Na kole jezdím do práce a o víkendech s partou přátel a rodinou. Mám rád svištění galusek a rychlost, tzn. že preferuji silniční a gravel cyklistiku. Kromě cyklistiky občas plácnu tenis a v zimě občas vyměním cyklotrenažér za lyže.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 5 / 5. Počet hodnocení: 4

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

Dva jezdci na silničním kole
Jak vybrat silniční kolo

Jak vybrat silniční kolo

Jak vybrat silniční koloSilniční cyklistika je na vzestupu. Každou sezonu přibývá nadšených cyklistů, kteří ukrajují kilometry na asfaltu. Vysoká rychlost, dlouhé vyjížďky, vyladěný stroj a aerodynamický outfit. To jsou základní prvky tohoto sportu. V jednom z...

cyklistika v přírodě
Jak vybrat kolo

Jak vybrat kolo

Jak vybrat koloVýběr jízdního kola ve své podstatě není žádná raketová věda. Je zde však několik zásadních faktorů, které rozhodnou o tom, zda se svým výběrem a následným používáním budete spokojeni či nikoliv. Všechno samozřejmě záleží na preferencích každého...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!