Naše cíle v roce 2021

Letošní rok je pro nás, podobně jako ten loňský, jedna velká neznámá. Zažíváme celosvětovou pandemii, která je pro naprostou většinu z nás něco zcela nového a s životem v těchto podmínkách nemáme téměř žádné zkušenosti. Asi není žádným překvapením, že se situace dotýká i podniků, ať už malých či velkých, které jsou nuceny na celou situaci reagovat. Jak už jsem zmínil v několika mých příspěvcích, projekt udržitelnosti a vstřícného přístupu k planetě je pro Decathlon velice důležitý a jeden z hlavních dlouhodobých cílů. Proto jsme na sebe při nastavování eko-cílů poměrně přísní a ambiciózní. Ovšem letošní rok trochu připomínal, právě díky probíhající pandemii, věštění z koule. Nyní bych vám rád představil jaké jsou naše hlavní cíle pro tento divoký a nepředvídatelný rok v rámci udržitelnosti.

Dítě v lese

Cíl 1:
Poměr prodaných eko-produktů

Jakožto odpovědná firma se snažíme vyrábět produkty co nejšetrněji. Bohužel, nelze všechny výrobní postupy změnit ze dne na den. Proto jsme na celosvětové úrovni vytvořili plán, jak vyrábět a následně prodávat co nejvíce produktů „ekologickou cestou”. Snažíme se aplikovat výrobní procesy, které šetří naší planetu a recyklují nejrůznější materiály, na co největší množství produktů. U těchto výrobků zároveň informujeme zákazníky, ať už na webu nebo v prodejnách, o postupu, jakým byly jejich oblíbené produkty vyrobeny a z jakých materiálů a s jakým podílem recyklace se skládají. Pro rok 2021 jsme si dali za cíl, aby 9,53 % ze všech prodaných výrobků bylo vyrobeno ekologickou cestou a/nebo z recyklovaných materiálů.

Cíl 2:
Snížení produkce odpadu

Vyrábět a prodávat ekologické produkty je fajn, ale je důležité také nezapomínat na provoz našich budov, logistiku a další vedlejší aspekty, které jsou tak trochu schované před zraky běžného pozorovatele. Velice důležitým bodem pak je co nejméně vyprodukovaného odpadu na našich prodejnách. Snažíme se tedy produkovat méně odpadu a ten poté co nejvíce recyklovat. Pro tento rok jsme si dali za cíl snížení odpadů o 20 % oproti roku 2016, kdy jsme začali toto číslo sledovat. Je však nutné podotknout, že má zde velký vliv situace ohledně COVIDu, kvůli které byly naše prodejny poměrně dlouhou dobu uzavřené. Podobně tomu bylo i v roce 2020. Bohužel, statistiku úspory odpadů nemůžeme sledovat v průběhu roku, proto s napětím budeme čekat na závěrečnou zprávu na konci roku, kterou pro nás připravuje externí společnost. Z té se dozvíme, jestli se nám povedlo naše cíle naplnit či nikoliv.

Cíl 3:
Snížení emisí CO2

Asi každý, kdo se jen trochu zajímá o ekologii ví, že CO2 je skleníkový plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Samozřejmě i Decathlon si je tohoto faktu vědom. Bohužel, bez vzniku tohoto nežádoucího plynu to nejde, ale můžeme se zamyslet nad veškerými procesy a optimalizovat je tak, abychom emise oxidu uhličitého minimalizovali co možná nejvíce. V tomto případě jsme si cíl nenastavili my, ale je nastaven globálně pro celou společnost, která kromě prodejen zahrnuje také systém skladů, továren a dalších prvků důležitých pro transport produktů od výrobců k zákazníkům. Cílem Decathlonu je úspora emisí CO2 o 9,5 % v porovnání s rokem 2020. U nás v České republice se nám, opět díky uzavření prodejen a snížení frekvence transportu zboží, povedlo toto číslo během první poloviny roku několikanásobně přesáhnout.

Cíl 4:
Méně papírových tašek

Našim zákazníkům na prodejnách nabízíme k zakoupení tašku z recyklovaného papíru. Ale co je lepší než taška z recyklovaného papíru? Taška, kterou po použití nevyhodíte, ale používáte ji znovu a znovu. Proto jsme se zavázali ke snížení prodeje papírových tašek oproti roku 2020 o 28 %, tedy konkrétně z 893 786 prodaných tašek v roce 2020 bychom letos chtěli prodat maximálně 643 592 kusů. Další alternativou pro zákazníky je zakoupit bavlněnou tašku či tašku z recyklovaného plastu. Nejlepší volbou je potom vratná taška ušitá z vrácených stanů. Tašku po poškození vrátíte a my vám dáme novou. Nekonečná vratná taška .

Cíl 5:
Opravitelnost

Když nám zákazník přinesl vrátit produkt, který nesplňoval jeho očekávání a tento produkt nebyl v perfektním stavu, aby mohl být vrácen do prodeje, nezbývalo nám, než ho zničit a vyhodit. V případě reklamací jsme postupovali stejně. Abych byl upřímný, nejen mě, ale i mým kolegům bylo často velice smutno, když jsme museli zničit vrácené či reklamované výrobky, které měly pouze kosmetickou vadu na kráse či nepatrnou újmu. Krásným příkladem jsou stany, které jsme vyhazovali kvůli tomu, že měly poškozený přepravní obal. Za poslední roky jsme však díky spolupráci s našimi kolegy ve Francii zajistili dostupnost náhradních dílů, a to nejen pro zaměstnance Decathlonu, kteří vám náhradní díl mohou obstarat, ale také pro naše zákazníky, kteří si už mohou náhradní díl objednat na našem e-shopu decathlon.cz. Díky této možnosti už nemusíme produkty vyhazovat, ale pouze nahradit poškozený či chybějící díl. Našim cílem je podobně opravit 85 % vrácených či reklamovaných produktů.

Dívky v kempu

Cíl 6:
Projekt ZPÁTKY VE HŘE

Dalším z našich eko-cílů bylo spustit projekt Zpátky ve hře. O co jde? Produkty, které nejsou ve 100% stavu, aby mohly být prodávány, umístíme na speciální internetovou stránku, kde si je naši zákazníci mohou zakoupit za sníženou cenu. Je důležité zmínit, že je vždy zachována 100% bezpečnost produktů a všechny jsou plně funkční. Najdete zde tedy produkty, které mají pouze poškozený obal nebo estetické vady. Ty jsou vždy popsány a nafoceny u každého produktu. Jsou to další výrobky, které tak nemusíme vyhazovat a mohou dál sloužit sportovcům a uživatelům. Projekt byl spuštěn v květnu 2021 a od prvního týdne zaznamenává veliký úspěch.

Cíl 7:
Bez týmu to nejde

Samo se to neudělá. I když jsem si tento cíl nechal až téměř na závěr, je potřeba ho vyzdvihnout. Ani ta nejlepší a nejčistší myšlenka nebude k ničemu, pokud nebude uvedena do praxe. A k tomu, aby celá idea projektu udržitelnosti v Decathlonu žila, je zapotřebí hybná síla. Tu u nás tvoří tým nadšených ekologů a milovníků přírody, který mám tu čest vést. Naším společným cílem je, aby všichni naši spoluhráči na prodejnách i v kancelářích chápali, jak důležitá je ochrana přírody, zejména v dnešní době a chovali se zodpovědně vůči svému okolí a přírodě. Zároveň máme na každé naší prodejně eko-ambasadory, kteří se ve spolupráci s vedením prodejny neustále snaží optimalizovat procesy, šetřit energii a vymýšlet nová a nová eko-řešení.

Horská cesta

Cíl 8:
DECATHLON A EKOLOGIE na Blogu

Pokud čtete tyto řádky, je to známka toho, že se nám tento cíl povedlo realizovat. 1.7. došlo ke spuštění této sekce na našem Blogu, která se snaží informovat nejen naše zákazníky, ale také spoluhráče o tom, jak to v Decathlonu děláme. Je to odpověď pro zvědavé ekology, kteří nám často píší na našem facebookovém profilu Decathlon Česká republika nejrůznější dotazy na téma ekologie a udržitelnosti. Najdete zde nejrůznější články, které se zabývají velkými projekty napříč celým Decathlonem, ale také naše mini-projekty z prodejen, kde se často rodí lokální řešení nejrůznějších eko-problémů. 

Toto jsou cíle, které jsme si společně s týmem stanovili. Pevně věřím, že se nám jich povede dosáhnout a příští rok budeme čelit ještě náročnějším výzvám. Přírodu máme jenom jednu a nesmíme si ji nechat zničit. Jinak by nás ani ten sport nebavil. Zde bych se s vámi rád rozloučil a budeme rádi, když nám v realizaci těchto cílů svým každodenním chováním pomůžete co nejvíce.

Tomáš Chmelař
Studoval jsem střední školu zaměřenou na ekologii. Po ní jsem pokračoval ve studiu na vysoké škole. To jsem však přerušil a poté i ukončil, když jsem se vydal na rok do zahraničí, kde jsem nakonec zůstal 7 let. Fascinovala mě zvířata a příroda obecně, takže jsem cestoval po celém světě a objevoval různá místa. Do Decathlonu jsem nastoupil v roce 2016, kdy jsem po návratu do ČR a neúspěšných pokusech ve vlastním podnikání hledal novou práci. Nyní v Decathlonu sportuji se zákazníky a jako co-lídr ekologie firmy v práci šířím sport i ekologickou vlnu.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 5 / 5. Počet hodnocení: 1

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

dope a dry dyed
Techniky barvení látek

Techniky barvení látek

Techniky barvení látek V rámci udržitelné výroby a snahy o co největší snížení jejího dopadu na životní prostředí se snažíme všechny procesy optimalizovat, abychom ulehčili naší planetě. V tomto článku vám představím nové techniky barvení látek, které Decathlon při...

dEkáč
dEkáč

Dáváme druhý život vráceným výrobkům

Najdete zde různé produkty Decathlonu, které mají drobné vizuální vady způsobené během manipulace ve skladu nebo při přepravě k zákazníkovi. Může to být například škrábanec, skvrna, porušení obalu, otevřený balíček, chybějící obal nebo chybějící drobná dekorační část výrobku. 

Plně funkční produkty vracíme zpět do hry

Produkty jsou plně funkční a vady nemají vliv na bezpečnost, a proto je nechceme vyhazovat a produkovat tak zbytečný odpad. Tím, že je vrátíme do hry snížíme negativní dopad na životní prostředí a poskytneme vám prostřednictvím udržitelného produktu radost ze sportu za skvělou cenu.

Dáváme druhý život vráceným výrobkům

Najdete zde různé produkty Decathlonu, které mají drobné vizuální vady způsobené během manipulace ve skladu nebo při přepravě k zákazníkovi. Může to být například škrábanec, skvrna, porušení obalu, otevřený balíček, chybějící obal nebo chybějící drobná dekorační část výrobku. 

Plně funkční produkty vracíme zpět do hry

Produkty jsou plně funkční a vady nemají vliv na bezpečnost, a proto je nechceme vyhazovat a produkovat tak zbytečný odpad. Tím, že je vrátíme do hry snížíme negativní dopad na životní prostředí a poskytneme vám prostřednictvím udržitelného produktu radost ze sportu za skvělou cenu.

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!