Naše cíle v roce 2022

Letošní rok je pro nás, podobně jako ten loňský, jedna velká neznámá. Jak už jsem zmínil v několika mých příspěvcích, projekt udržitelnosti a vstřícného přístupu k planetě je pro Decathlon velice důležitý a jeden z hlavních dlouhodobých cílů. Proto jsme na sebe při nastavování eko-cílů poměrně přísní a ambiciózní. Nyní bych vám rád představil jaké jsou naše hlavní cíle pro tento rok v rámci udržitelnosti.

jóga a ekologie

Cíl 1:
Poměr prodaných eko-produktů

Jakožto odpovědná firma se snažíme vyrábět produkty co nejšetrněji. Bohužel, nelze všechny výrobní postupy změnit ze dne na den. Proto jsme na celosvětové úrovni vytvořili plán, jak vyrábět a následně prodávat co nejvíce produktů „ekologickou cestou”. Snažíme se aplikovat výrobní procesy, které šetří naší planetu a recyklují nejrůznější materiály, na co největší množství produktů. U těchto výrobků zároveň informujeme zákazníky, ať už na webu nebo v prodejnách, o postupu, jakým byly jejich oblíbené produkty vyrobeny a z jakých materiálů a s jakým podílem recyklace se skládají. Pro rok 2021 jsme si dali za cíl, aby 22 % ze všech prodaných výrobků bylo vyrobeno ekologickou cestou a/nebo z recyklovaných materiálů.

Cíl 2:
Snížení emisí CO2

Asi každý, kdo se jen trochu zajímá o ekologii ví, že CO2 je skleníkový plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Samozřejmě i Decathlon si je tohoto faktu vědom. Bohužel, bez vzniku tohoto nežádoucího plynu to nejde, ale můžeme se zamyslet nad veškerými procesy a optimalizovat je tak, abychom emise oxidu uhličitého minimalizovali co možná nejvíce. V tomto případě jsme si cíl nenastavili my, ale je nastaven globálně pro celou společnost, která kromě prodejen zahrnuje také systém skladů, továren a dalších prvků důležitých pro transport produktů od výrobců k zákazníkům. Cílem Decathlonu je úspora emisí CO2 o 25 % v porovnání s rokem 2016. Tohoto čísla chceme dosáhnout několika způsoby: snížením CO2 vyprodukovaného při pracovních cestách o 75 %; snížením vyprodukovaného CO2 o 30 % v oblasti stavebnictví, prostřednictvím otevírání nových prodejen v již existujících budovách; snížením spotřeby CO2 u e-shopových objednávek o 30 % kg CO2/dodané množství; snížením CO2 u dopravy produktů na prodejny o 9 % kg CO2/dodané množství. 

turistika v horách
běh a ekologie

Cíl 3:
Méně papírových tašek

Našim zákazníkům na prodejnách nabízíme k zakoupení tašku z recyklovaného papíru. Ale co je lepší než taška z recyklovaného papíru? Taška, kterou po použití nevyhodíte, ale používáte ji znovu a znovu. Naším cílem je tedy postupně papírové tašky úplně zrušit a nahradit je dalšími vratnými taškami, abyhcom tuto nabídku měli širší a vybral si z ní každý!

Cíl 4:
Opravitelnost

Když nám zákazník přinesl vrátit produkt, který nesplňoval jeho očekávání a tento produkt nebyl v perfektním stavu, aby mohl být vrácen do prodeje, nezbývalo nám, než ho zničit a vyhodit. V případě reklamací jsme postupovali stejně. Abych byl upřímný, nejen mě, ale i mým kolegům bylo často velice smutno, když jsme museli zničit vrácené či reklamované výrobky, které měly pouze kosmetickou vadu na kráse či nepatrnou újmu. Krásným příkladem jsou stany, které jsme vyhazovali kvůli tomu, že měly poškozený přepravní obal. Za poslední roky jsme však díky spolupráci s našimi kolegy ve Francii zajistili dostupnost náhradních dílů, a to nejen pro zaměstnance Decathlonu, kteří vám náhradní díl mohou obstarat, ale také pro naše zákazníky, kteří si už mohou náhradní díl objednat na našem e-shopu decathlon.cz. Díky této možnosti už nemusíme produkty vyhazovat, ale pouze nahradit poškozený či chybějící díl. Našim cílem je podobně opravit 85 % vrácených či reklamovaných produktů.

Cíl 5:
Projekt ZPÁTKY VE HŘE

Dalším z našich eko-cílů bylo spustit projekt Zpátky ve hře. O co jde? Produkty, které nejsou ve 100% stavu, aby mohly být prodávány, umístíme na speciální internetovou stránku, kde si je naši zákazníci mohou zakoupit za sníženou cenu. Je důležité zmínit, že je vždy zachována 100% bezpečnost produktů a všechny jsou plně funkční. Najdete zde tedy produkty, které mají pouze poškozený obal nebo estetické vady. Ty jsou vždy popsány a nafoceny u každého produktu. Jsou to další výrobky, které tak nemusíme vyhazovat a mohou dál sloužit sportovcům a uživatelům. Projekt byl spuštěn v květnu 2021 a od prvního týdne zaznamenává veliký úspěch.

Cíl 6:
Bez týmu to nejde

Samo se to neudělá. I když jsem si tento cíl nechal až téměř na závěr, je potřeba ho vyzdvihnout. Ani ta nejlepší a nejčistší myšlenka nebude k ničemu, pokud nebude uvedena do praxe. A k tomu, aby celá idea projektu udržitelnosti v Decathlonu žila, je zapotřebí hybná síla. Tu u nás tvoří tým nadšených ekologů a milovníků přírody, který mám tu čest vést. Naším společným cílem je, aby všichni naši spoluhráči na prodejnách i v kancelářích chápali, jak důležitá je ochrana přírody, zejména v dnešní době a chovali se zodpovědně vůči svému okolí a přírodě. Zároveň máme 33 eko-ambasadorů na prodejnách, kteří se ve spolupráci s vedením prodejny neustále snaží optimalizovat procesy, šetřit energii a vymýšlet nová a nová eko-řešení. Za minulý rok prodejny zrealizovali několik mini-projektů, například: hmyzí domek, Přijeďte k nám na kole, kompostéry, sběr papíru do mateřských školek am noho dalšího. Také pravidelně pořádáme úklidové dny, kdy nadšenci z prodejen vyjdou do ulic a na sportoviště, která se snaží uklidit a zvelebit. 

turistika a ekologie
plavání a ekologie

Cíl 7:
Ekologické akce

V rámci zvyšování povědomí o čistém a zdravém životním prostředí je součástí naší strategie také pořádání různých ekologických akcí. Naši zaměstnanci jsou sportovci a ti by měli mít kladný vztah k přírodě. Tento rok chceme uspořádat přibližně 5-8 akcí, které spojí ekologii se sportem. Chceme tak podpořit ekologické myšlení nejen zaměstnanců ale i zákazníků.

Cíl 8:
Obnovitelná energie

Dalším aspektem, který výrazně ovlivňuje kvalitu životního prostředí je spotřebovaná energie a její výroba. Naším cílem na tento rok je využití obnovitelné enerige z 20 %, ale vzhledem k důležitosti obnovitelných zdrojů jsme tuto energii navýšili na 40 %. Náš plán do roku 2026 je mít 100 % obnovitelných energií. V Decathlonu se jedná konkrétně o energii vyrobenou solárními panely či větrnými elektrárnami. 

Cíl 9:
Udržitelný obrat

Posledním naším cílem je udržitelný obrat, který je definován jako součet obratů z oprav a projektu Zpátky ve hře. Cílem v tomto ohledu je dosáhnout na 5 %. Tento bod bychom rádi zvýšili pomocí různých projektů, jedním z nich je například projekt půjčovny či pronájmu jednotlivých produktů

Tomáš Chmelař
Studoval jsem střední školu zaměřenou na ekologii. Po ní jsem pokračoval ve studiu na vysoké škole. To jsem však přerušil a poté i ukončil, když jsem se vydal na rok do zahraničí, kde jsem nakonec zůstal 7 let. Fascinovala mě zvířata a příroda obecně, takže jsem cestoval po celém světě a objevoval různá místa. Do Decathlonu jsem nastoupil v roce 2016, kdy jsem po návratu do ČR a neúspěšných pokusech ve vlastním podnikání hledal novou práci. Nyní v Decathlonu sportuji se zákazníky a jako co-lídr ekologie firmy v práci šířím sport i ekologickou vlnu.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 5 / 5. Počet hodnocení: 1

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!