Papírová taška
Papírová taška – je špatná, ale přesto lepší. Proč? V tomto článku vám představím papírové tašky v celé jejich kráse a tuto myšlenku vám podrobněji vysvětlím. Podíváme se například na to, zda je z hlediska výroby ekologičtější plastová nebo papírová taška nebo na dlouhodobý plán a vizi Decathlonu v této oblasti.

Papírová taška = menší zlo
Odpověď na to, proč je papírová taška lepší je vlastně velmi jednoduchá: Zjistili jsme, že je lepší, protože když se papírová taška kvůli nespolehlivosti lidí nedostane zpět do recyklačního procesu, tak skončí v lese, na poli, v rybníce, v moři, na pláži, zkrátka pravděpodobně někde pohozená. Všichni víme, co se s takovou taškou za pár týdnů stane. Buď se rozmočí, rozloží nebo ji nějakým způsobem zpracuje hmyz nebo jiná zvířata. Příroda si prostě s takovou taškou dokáže poradit. Co se v takovém případě stane s taškou plastovou? Bude tu s námi ještě dlouho potom co ji někde zapomenete nebo vyhodíte.
Od roku 2018 již tašku k nákupu nedostanete. Česko se totiž připojilo k zemím, kde jsou tašky zpoplatněné. A to je podle mě rozhodnutí, které má smysl. Lidé přece mohou nosit své tašky a méně tak zatěžovat životní prostředí jednorázovým odpadem.
Decathlon je mezinárodní firmou, která má pobočky již ve spoustě zemí světa. O to více musí zvážit každé své rozhodnutí, protože její činnost může vážně ovlivnit životní prostředí. Decathlon je o sportu a sport je pohyb, často hlavně v přírodě. Chceme sportovní prostředí co nejčistší, každé rozhodnutí v Decathlonu tak musí být zváženo i z hlediska dopadu na životní prostředí.
Srovnání tašek: Plast vs. papír
Pokud si „vygooglíte” informace ohledně jednorázových papírových a plastových tašek, dozvíte se zajímavé věci. Z hlediska produkce CO2 je výroba plastové tašky ekologičtější! Ale nic není černobílé. Každá taška a každý způsob výroby má své plusy i mínusy.
Při rozhodování jaké tašky zákazníkům nabízet vlastně nebyl vůbec brán v potaz sám zákazník. Decathlon má totiž vizi, kterou dali dohromady všichni zaměstnanci po celém světě. Nebudu vám lhát, byla to fuška. Součástí této vize je to, že do roku 2026 budeme prodávat jen ekologické produkty, opravitelné produkty a produkty, které vydrží mnoho let. Dále bychom rádi do roku 2026 omezili a ideálně úplně zrušili prodej tašek. Nechceme totiž produkovat jednorázový plast. Dalším bodem v tomto programu je snížení produkce CO2 o 50 % oproti roku 2016, kdy se ekologie dostala do popředí. Pokud se Decathlon spolu s dalšími giganty nestane uhlíkově neutrální, tak se může stát, že za 50 let budeme moci prodávat sportovní vybavení pouze pro sportování v tělocvičnách a sportovních centrech, protože venku už to nebude možné.


Aktivně se začala sledovat a trasovat celá cesta jednorázových plastů určených k recyklaci. Ač to může vypadat, že jsme již skvělá, vzdělaná společnost, která 90 % odpadu vytřídí, tak to bohužel nestačí na to, aby se plastové obaly produktů Decathlonu nedostaly na africké pobřeží, do oceánů a moří. Až pojedete ke Středozemnímu moři, všimněte si malinkých „drobků”, které plavou okolo vás. To jsou pravděpodobně již vytříděné plasty, které se ale nedostaly na místo určení.
To je asi nejdůležitější věc, kterou si musíme uvědomit. Tohle už není marketing jednotlivých firem. Dnes je toto již nutnost a potřeba dělat věci jinak. Nepodřezávat si větev, na které stavíme hnízdo. Produkci CO2, která vzniká při výrobě papírových tašek dokáže Decathlon odbourat. Instalují se CO2 čističe na střechy. Střechy se pokrývají fotovoltaikou, rozšiřují se zelené plochy, sází se stromy a věřím, že do budoucna budou i všechna parkovací místa nejen před Decathlony zelená.
Dlouhodobý plán
A jaký je tedy náš dlouhodobý plán z hlediska papírových tašek? Nejlepší taškou je jednoznačně taška znovupoužitelná, bavlněná. Jistě že jsme přemýšleli o úplném zrušení těch jednorázových, ale mnozí zákazníci by to nejspíš brali jako marketingový tah, aby si museli koupit dražší, bavlněnou tašku za 20 Kč. Nemohli bychom prodávat ani ty znovupoužitelné a to by pak lidé zase byli rozzlobeni, že nemají zboží jak odnést. To je zamotané, že? Proto jsme si nastavili cestu a cíl: pomalu a pozvolna prodej jednorázových tašek snižovat a ukazovat našim zákazníkům, že tašky zkrátka nechceme prodávat.
Naše papírová taška stojí pouze 4 Kč, což je téměř výrobní cena. Upřímně píši téměř, protože to samozřejmě není přesné číslo, ale bylo by nesmyslné ji prodávat třeba za 3,84 Kč. V roce 2021 bychom rádi konec papírových tašek ještě urychlili a tak tuto informaci budete pravděpodobně více vídat u pokladen na našich prodejnách, kde budeme tuto skutečnost více komunikovat. Věřím, že se jednou dostaneme do fáze, kdy bude stačit v prodejně jeden malý zapomenutý stojan s jednorázovou papírovou taškou pro urgentní případy, kdy by si zákazník náhodou zapomněl svou bavlněnou tašku doma.

Při příštím nákupu v Decathlonu si tedy pořiďte znovupoužitelnou tašku za 29 Kč. Nebo lépe, podpořte dobrou věc a pořiďte si naši vratnou tašku, která sice stojí 89 Kč, ale je vyrobena z poškozených stanů z Decathlonu a hlavně tuto tašku si můžete nechat jak dlouho chcete a až přestane sloužit, kdykoliv ji můžete vrátit na jakékoliv prodejně Decathlon a my vám vrátíme peníze. Případně si ji můžete vyměnit za novou. Takto budete mít velkou, pevnou praktickou tašku a ještě budete ekologičtí a pomůžete snížit dopad výroby na životní prostředí!
Ohodnoťte článek
Podobné články
LED osvětlení v našich prodejnách
LED osvětlení v našich prodejnáchV rámci naší snahy o udržitelnost a ochranu životního prostředí hraje velkou roli ekologicky šetrný provoz našich prodejen. Každá budova má své provozní potřeby – osvětlení, vytápění a klimatizaci, zásobování spotřebním materiálem a...
Projekt Ramínka
Projekt RamínkaV běžném životě se každý den setkávám s věcmi a situacemi, které mi hlava prostě nebere. Určitě nejsem člověk, který by potřeboval boty z bambusu a místo auta koně, ale když vidím velkou papírovou krabici, v ní plastový pytlík a v něm bonbony...