Recenze: Elektrokolo Riverside 540E

Nejeden laický cyklista si může lámat hlavu nad tím, proč je jedna z kategorií označována jako „treková“. Pod takovou skupinou si snadno můžeme představit něco, co se častěji tlačí, než poskytuje podporu v ukrajování vzdálenosti. Ale to je velký omyl, je to právě naopak. Takový stroj by měl být schopen dopomoci k realizaci i těch nejbláznivějších nápadů spojených s překonáváním vzdálenosti. A když si na pomoc přibere elektřinou napájený motor, to může být teprve jízda.

testování elektrokola

Celkový dojem

Ne, nemusíte se bát, že zde budeme psát o překonávání nástrah závodních tratí nebo o extrémních výzvách. Podíváme se totiž na cyklistiku z jiného pohledu, takového, kdy stroj slouží k rozptýlení, snazšímu dosažení naplánovaného cíle a hlavně zábavě. A právě takový je Riverside 540E z nabídky řetězce sportovních obchodů Decathlon. Celá sestava vsadila na základ rámu z hliníkové slitiny Alu 6061, kdy jsou trubky naladěny tvarově a profilově nejen pro zajištění požadované geometrie, ale i pro neméně důležitý parametr spokojenosti, totiž snadný nástup v jakémkoli oblečení. Přesto nemusíte mít obavu, že jde o nějakého lenocha vhodného pouze pro cesty na nákup. Ale ani tomu se stroj v případě potřeby nebrání, protože pokud je dostatečná síla motoru pro zvládání strmých stoupání, dokáže si poradit i při přepravě víkendové menáže pro celou rodinu na cestě ze supermarketu. Pro takové případy ale budete potřebovat nějaký nosič, stroj je totiž standardně nabízen coby „naháč“, tedy bez doplňků jako je právě případný nosič nebo blatníky. I díky tomu se však může pyšnit hmotností pod 21 kilogramů, na elektrického spoluvýletníka tedy bezpochyby zajímavou hodnotou. K rámu ještě doplňme informace o konstrukčních prvcích, bez kterých se v současnosti takřka neobejdete, konkrétně podsazených sedlových vzpěrách, kdy je tato úprava zakomponovávána zejména pro vylepšení úrovně komfortu uživatele. Stejně oblíbeným tahem je vnitřní vedení bowdenů a hadic dodávající celku estetickou čistotu.

V džungli i velkoměstě

Velmi slušné jízdní vlastnosti Riversidu charakterizuje spíše kratší a vzpřímenější posed. Jisté monitorování okolního dění v provozu nebo pozorování přírodních krás podél stezky tak bylo velmi snadné. Stejně tak jsme si cenili vyvážení kola, kdy se většina hmotnosti motoru a baterie situovaná na spodek kola odrazila na velmi stabilním vedení stopy bez potřeby zvýšeného soustředění na její udržování. Současně také absentoval pocit, který známe ze zkušenosti s motory v zadním kole, že by bylo kolo v zatáčkách nedotáčivé, nebo jeho reakce na potřebu akcelerace připomínala stav, jako by vás někdo držel za zadní kapsu kalhot. Na těchto vlastnostech se samozřejmě podílela i velká tuhost tohoto rámového základu, šlapání do pedálů bylo provázeno velmi slušnou odezvou na zrychlování, ať již s podporou elektřiny, nebo bez ní. Tento jev byl současně zcela prost jakýchkoli úhybných manévrů ze strany rámového základu. K naší celkové spokojenosti napomáhaly i pláště z produkce italské Vittorie usazené na klasické sestavě kol, zapletených šestatřiceti dráty. Jejich jemný profil se snadno odvaloval na zpevněných komunikacích, či polních cestách, ale v rámci celkového zaměření stroje si velmi obstojně dokázal poradit i s lehčím terénem. Samozřejmě toto tvrzení opíráme o naše zkušenosti z období testování, kdy jsme si v sedle užívali prvních náznaků příchodu jara a čerstvě vyschlých šotolinových cest.

rám a motor kola
displej elektrokola

Středobod spokojenosti

Nejen o obutí ale byly společné kilometry v sedle Riversidu, hlavní soustředění patřilo podpoře motoru Shimano Steps E6100. Lehce zpomalený náběh jeho podpory po sešlápnutí pedálů jsme cenili zejména při pohybu v městském provozu. Rozjezdy na křižovatkách tak byly velmi plynulé, žádné pocity splašeného koně po startovním výstřelu. Současně ale nebyl vnímán ani náznak dýchavičnosti nebo jiného projevu jeho limitů. Za všech okolností jsme se mohli spolehnout na fakt, že vnitřní síla bude adekvátně úrovni podpory nápomocna ke zdolávání jak délkových, tak výškových metrů. Ale nemyslete si, že bylo vše, jak se říká „zadarmo“. Zejména v členitém terénu, kde nebyla nouze o prudší úseky, jsme dokonale prověřili i plný rozsah kazety s třiceti šesti zuby na největším pastorku. V tomto ohledu nám bylo i řazení Shimano Deore příjemným partnerem, řetěz se tak spolehlivě dostal na požadovanou pozici. Současně s tím jsme často měnili mezi trojicí úrovní podpory dokonale přístupným ovládacím tlačítkem u levého gripu, a i zde to bylo jen na pochvalu. Ani jedenkráte se nám totiž nestalo, že by motor jakkoli zaváhal. Jeho funkce byla po krátkém poznávání zcela čitelná a spíše než jako jezdec a stroj jsme si připadali jako týmoví spoluhráči. K tomuto konstatování doplňme možnost velmi kvalitního monitoringu kapacity baterie, případného dojezdu na každé z úrovní podpory a ostatních důležitých informací, zajišťované nám prostřednictvím přehledného displeje.

Další hráči

Po prezentaci možností motoru a řazení přicházejí ke slovu brzdy. Značka Tektro své práci rozumí a její hydraulika nám byla ve spojení s kotouči průměru 160 mm zárukou jistého korigování rychlosti, stejně jako dostatečné síly pro případ nutnosti reakce na nečekanou situaci. Páky dokonale kopírovaly pohyb prstů při jejich ovládání, citlivost dávkování síly byla také odhadnutelná. Současně jsme nezaznamenali ani omezení průměrem kotoučů, které byly dostatečnou třecí plochou pro zastavení více jak metrákové hmotnosti valící se soustavy kolo–jezdec. Opomenout ale nesmíme ani hodnocení komfortu. Zdvih 63 mm je v této kategorii standardem, pro městský provoz zcela dostatečným. K pohodlí přispívalo i sedlo s bohatým polstrováním, ruce měly příjemnou podporu díky ergonomickým gripům. Jejich tvarování ve spojení s integrovanými nástavci dokonale padlo do rukou a občasné přehmátnutí zajistilo za všech okolností dokonalý a velmi pohodlný úchop. Princip „dokonale při ruce“ se odrážel i na již zmiňovaném externím ovladači computeru u levé brzdové páky. Vlastní úkony byly okamžitě zobrazovány na přehledném displeji, který je součástí stroje a umístěn je strategicky nad představcem. 

Závěr testu můžeme symbolicky spojiti s očekávanou obavou ze závěru jízdy, pokud dojde energie v baterii. Ani to nemusí být důvod k panice, prakticky nulový odpor motoru ve vypnutém modu tento stroj promění v „klasický“, jen trochu hmotnější bicykl. Ať se tedy rozhodnete pro poznávací výlety do blízkého i dalekého okolí, nebo si jen hledáte pomocníka na cesty za každodenními povinnostmi, bude vám tento stroj velmi příjemnou volbou.

elektrokola Riverside

Naladění motoru s torzním snímačem

Poměr cena/výkon

Přehledný displej

Absence doplňků vzhledem k určení kola

Časopis Velo
Časopis Velo je cyklistický magazín o životě s horským kolem nebo gravel bikem. Naleznete v něm vše na jednom místě: od testů kol a doplňků, přes různé cyklotrasy nebo známé osobnosti z cyklistického světa až po servis, tréninky, údržbu kol nebo různé zajímavosti a příběhy.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 0 / 5. Počet hodnocení: 0

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

Jak vybrat horské kolo

Jak vybrat horské kolo

Jak vybrat horské koloHorská cyklistika si už mnoho let drží pozici nejoblíbenějšího českého sportu. Naprostá většina z nás s prvním sluníčkem usedá na sedlo a vydává se ukrajovat kilometry na dvou kolech, ať už jako rekreační cyklista v pohodovém tempu nebo s...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!