Recenze: Silniční kolo EDR AF Ultegra Van Rysel

Je to jako pohled do nedávné historie, kdy se technologie využívané v konstrukci kol ani vzdáleně nepodobaly kosmickému výzkumu. I tehdy si však jezdci mohli užívat radost ze svého koníčku, přestože nebyl dominantním materiálem jejich stroje karbon. Ačkoliv tento magický kompozit skýtá takřka neomezené možnosti úpravy vlastností, tvarování a podobně, není naštěstí tak mocným zaklínadlem, abychom byli bez jeho přítomnosti na kole bezradní. 

vidlice Ultegra

V této rubrice se nezřídka setkáváme s modely kol, na která jen málokdo z nás finančně dosáhne. Pojďme si tedy tentokrát vyzkoušet něco jiného – kolo, jež služby uhlíkové pleteniny využívá jen v nejnutnější míře, konkrétně pouze u přední vidlice. I díky tomu je částka, za kterou se dá pořídit, v takové relaci, že by u některých top modelů sotva stačila na samotný zapletený set. Vítejte ve světě stroje Van Rysel.

Pro jeho rám s udávanou hmotností na hranici 1470 gramů bylo využito hliníkové slitiny Alu 6061 s klasickou stavbou s přímým spojováním jednotlivých trubek. I díky tomu, že bylo ponecháno pod lakem vyniknout nezabrušovaným svarům, budí rám lehce syrový dojem. K tomu ostatně přispívá také strohá grafika lakování pracující jen s ostrými přechody mezi bílými a černými plochami. S tímto designem skvěle ladí profilování využívající u spodní a horní rámové řezů nepravidelného pětiúhelníku, u obou po své dráze měnící poměry jednotlivých ploch. Těchto kreativních hrátek zůstala dle očekávání ušetřena hlavové partie, stejně tak sedlová roura. Návrat k inspiraci v geometrických útvarech pak lze identifikovat u podsazených sedlových vzpěr s trojúhelníkovým profilem. O karbonové vidlici už řeč byla, doplňme, že výrobce u ní udává hmotnost 640 gramů a disponuje rovným hliníkovým sloupkem o rozměru 1 1/8“.

Svůj k svému

Pokud byla řeč o hliníkové slitině na rámu, zůstaneme u stejného kovu i při výčtu komponentů. Identické úrovně, tedy Alu 6061, bylo totiž využito i při výrobě řídítek z vlastní produkce značky, označení „Alu“ pak zdobí i představec a sedlovku. Zde jen dodejme, že i jejich černá povrchová úprava dokonale ladí s rámovým srdcem kola. Na podobné vlně se povezeme u prezentace zapletených kol z nabídky italského Fulcrumu, model Racing s 35 mm vysokými ráfky je následně obut pro tento test do plášťů Mavic Yksion Elite, namísto sériových Hutchinsonů. Posledním dílkem skládačky je sedlo Sport 900, opět z vlastní produkce značky. 

Modla minulosti

Ještě před nedávnem bychom hovořili o výbavě Shimano Ultegra R8000 s jedenáctipolohovou kazetou jako dokonalé volbě v poměru cena/výkon pro jakékoli využití. A proč vlastně ne, i když je v současnosti trochu zastíněna novou podobou „dvanáctkové“ Ultegry, stále se dá považovat za velmi slušného pracanta. Zde konkrétně s kompaktními převodníky a kazetou v rozsahu 11–32 zubů. Opomenout pak nesmíme ani stále řidčeji se objevující ráfkové brzdy, které jsou využity ze stejné sady. 

sedlo kolo Ultegra
silniční kolo Ultegra

Nebát se

Na pohled velmi jednoduché provedení bez snahy o větší zatraktivnění nějakou originální tvarovou nebo designovou extravagancí. Prostě sporťák bez zbytečných kudrlinek. To byl první dojem, který jsme získali při seznamování s jeho vlastnostmi. Jako zrychlený film v tu chvíli letí v podvědomí vzpomínky z posledních testů kol, a to i několikanásobně dražších. V čem za nimi tedy zaostává? Jistě, celková hmotnost nedaleko devíti kilogramů přistřihuje křídla lehkosti rozjezdu a zapletená kola také nepatří právě ke speciálům pro souboj s vrstevnicemi, ale… Vraťme se na začátek, jde přece o to si jízdu hlavně užít a my ani na chvíli nepochybujeme, že se nám to v sedle tohoto kola podaří.

Odezva na záběr do pedálů je zde velice slušná, tuhé kliky si s masivní středovou oblastí zjevně rozumí a společnými silami se podílejí na dokonalém transportu testerovy energie. A o takový efekt jde přece vždy až na prvním místě. Ve spojení s tím můžeme dodat, že rám i jako celek nebyl nijak skoupý na tuhost, jízda ze sedla při držení za páky či ve spodním úchopu nedokázala odhalit ani náznak poddajnosti. Současně jsme se mohli spolehnout na absolutně jisté a přesné plnění úkolů při výkyvu řadicích pák. Řetěz za všech okolností poslušně a bez prodlevy putoval na požadovanou pozici, aby ani na chvíli nenechal kazetu bez potřebného tahu. Ani několik vyjížděk nám neodhalilo, v čem by mělo toto kolo zaostávat. Pro jeho pochvalu totiž hrála i endurance geometrie, jakmile jsme se oprostili od konfrontace, ale soustředili se jen na jeho projev, nebylo to vlastně vůbec špatné. 

Jako velmi slušnou jsme hodnotili jeho jistotu ve spolupráci při vykružování zatáček sjezdů lokality Křivoklátska. Předek seděl na asfaltu jako přibitý a z držení poloměru zatáčení jej nedokázaly rozhodit ani případné nedokonalosti povrchu. Jistota kontaktu a udržení trakce obutí byla taková, že až pud sebezáchovy zavelel ke zpomalení. Jak se zdá, ta trocha karbonu, který zde zůstal, byla na správném místě. I když jistě bychom jej uvítali i u materiálu sedlovky, celek se totiž jevil spíše jako podprůměrně komfortní. Jediným doplňkem pro jeho zajištění zde totiž bylo sedlo, u kterého byla poddajnost a síla polstrování opravdu veliká. Na první kontakt je to prima, ale chování takové konstrukce současně několikrát vyvolalo vjem pomalého defektu zadního kola, kdy kupříkladu v zatáčce lehce cestovalo pod zadkem. 

Každému podle přání

Zdá se vám, že jsme v tomto testu projevili málo chvály? Právě naopak, jednoduchá konstrukce prostá jakékoli cenu navyšující technologie, dokázala bez reptání a vždy k naší spokojenosti splnit veškerá přání. Jasně, nepouštěli jsme se v jeho sedle do konfrontace s dalšími jezdci, ale závody přeci nejsou alfou a omegou cyklistiky. Vždy ale stačilo zacvaknout tretry do pedálů a bylo nám dobře po těle i duši. Kopce i roviny dokázaly vykouzlit spokojený úsměv na tvářích, a to i přes lehký nádech křečovitosti z té trochy energie navíc, jež si vyžádala o něco těžší zapletená kola. No a pohodlí lze také celkem snadno řešit, sedlovka z karbonu nemusí být nepřekonatelná investice a hned to bude jiná opera, stejně jako při volbě sedla odpovídajícího vašim požadavkům. Konec konců se dá využít také nějaké širší obutí, vždyť rám je homologován na použití plášťů do šíře 28 mm.

rám kola Ultegra
Časopis 53×11
Poctivá porce silničářské autenticity! Specializovaný časopis 53x11 o silniční cyklistice přináší novinky ze světové i domácí závodní scény. Velké akce typu Tour de France nebo Giro d’Italia pokrývá speciálními vydáními. Nechybí testy kol a vybavení, tréninkové tipy a témata z oblasti techniky, sportu, tréninku i medicíny.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 5 / 5. Počet hodnocení: 8

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

odrážedla
Jak vybrat odrážedlo

Jak vybrat odrážedlo

Jak vybrat odrážedloOBSAH VÝHODY ODRÁŽEDLA | VÝBĚR DLE VĚKU A VÝŠKY | VÝBĚR DLE TYPU TERÉNUUčení jízdě na kole má určitý předstupeň, který je důležitý z hlediska koordinace, stability, rovnováhy a dalších schopností, které jsou pro samotnou jízdu na kole bez...

cyklistika v přírodě
Jak vybrat kolo

Jak vybrat kolo

Jak vybrat koloVýběr jízdního kola ve své podstatě není žádná raketová věda. Je zde však několik zásadních faktorů, které rozhodnou o tom, zda se svým výběrem a následným používáním budete spokojeni či nikoliv. Všechno samozřejmě záleží na preferencích každého...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!