Reportáž z B’Twin Village: zpátky na špici

Značka Van Rysel je čtenářům časopisu 53×11 dobře známá a asi vědí, že jde o silniční brand francouzského řetězce Decathlon. Méně známý ale bude původ tohoto označení – Van Rysel ve vlámštině znamená „z Lille“, tedy z města ležícího na samé hranici s Belgií. Zde byla otevřena první pobočka, tady řetězec dodnes sídlí a sem jsme se vypravili na poučnou návštěvu.

Rozlehlá přízemní budova s nápisem B’Twin Village je nepřehlédnutelná už z dálnice. Naši průvodci z českého ústředí Decathlonu po paměti míří na správný sjezd a za chvilku parkujeme před hlavním vchodem. Aktuálně v Lille probíhá školení prodejců, kde se zástupci z jednotlivých zemí seznamují s novými cyklistickými kolekcemi. Vše probíhá ve skupinkách po jednotlivých značkách – Van Rysel, Rockrider, Riverside, Triban, B’Twin. Skupina vyslechne zhruba dvouhodinovou prezentaci připravenou brand managery dané značky a posouvá se na další stanoviště. Po návratu do své země pak informace kaskádovitým způsobem putují od zástupců ke všem povolaným na prodejnách. My se můžeme mezi jednotlivými prezentacemi libovolně pohybovat a navíc se nám dostane novinářského privilegia navštívit velkou část zázemí včetně laboratoří, kde probíhá vývoj nových produktů.

prostory btwin village
spoluprace-5311

Sport namísto tabáku

Decathlon nabízí své zboží v síti zhruba 1700 prodejen v 60 zemích světa, kde zaměstnává přes sto tisíc lidí. Jde tedy o skutečný kolos, podle Wikipedie dokonce o největšího prodejce sportovního vybavení vůbec. Před budovou B’Twin Village se přesto neubráníte ohromení, jak rozlehlý tento areál je. Ještě na přelomu tisíciletí tu fungovala největší francouzská továrna na výrobu cigaret, Decathlon budovu koupil v roce 2010 a vytvořil zde multifunkční centrum s plochou 184 000 m². Najdete v něm prodejnu, kanceláře, montážní linku pro vyšší modely kol, laboratoře, restauraci, ale i sportoviště, kam si mohou lidé z firmy i veřejnost přijít zasportovat. Venku se na pumptracku prohání parta adolescentů na kolech, vevnitř hrají zaměstnanci o polední pauze badminton, padel nebo stolní tenis, děvčata cvičí aerobic, děti překonávají překážky na dopravním hřišti, z krytého skateparku se ozývají rány povedených i nepovedených triků. 

Propojení práce a sportu ale není v Decathlonu jen formou zaměstnaneckého benefitu. „Třeba vybavení do skateparků je navrhováno v kancelářích přímo nad rampami. Když naši lidé potřebují zpětnou vazbu, mají po ruce každý den desítky potenciálních testovacích jezdců,“ vysvětluje náš průvodce Martin Doležal. Snaha o blízkost ke sportovcům je také jedním z důvodů, proč v Lille nesídlí všechny značky Decathlonu – týmy navrhující vybavení pro zimní sporty najdete v centrále v podhůří Alp, vybavení pro vodní sporty vzniká zase na pobřeží Atlantiku a podobně.

Efektivní systém značek

Společnost Decathlon vznikla v roce 1976 jako supermarket pro sportovce, na počátku tedy byla pouze prodejcem jiných značek. Tento stav se změnil až o deset let později, kdy zakladatel Michel Leclercq přišel s prvním produktem opatřeným nápisem Decathlon. Byl to tehdy shodou okolností rám jízdního kola. O dalších deset let později, tedy v roce 1996, uvedla firma své první dvě značky – turistickou Quechua a Tribord pro vodní sporty. Značek postupně přibývalo až do současného stavu, kdy jich napočítáte téměř šedesát. Cyklistice se věnuje výše jmenovaná pětice.

Na fungování jednotlivých brandů je zajímavá velká míra autonomie v rámci Decathlonu. Každý má svůj tým, který se chová v podstatě jako kterákoli jiná samostatná značka. Pokud je tým schopný a přichází s úspěšnými produkty, má v rámci firmy více prostředků pro rozvoj. Tím je zajištěna potřebná dynamika a zdravá rivalita. Nakonec jde ale vždy o jednu firmu, takže zmíněný systém neplatí bez výjimky. Existuje samozřejmě i společná strategie a jednotlivé značky také sdílejí své specialisty, výrobní prostředky a podobně. 

silnicni kolo

Zpět ale k naší exkurzi. Na prezentaci cyklistických kolekcí vládne stejná atmosféra jako u velkých globálních „kolařských“ značek. Už jen vizáž a zapálení jednotlivých produktových manažerů vyvolávají dojem, že jde o cyklisty tělem i duší. A v dnešní době se nemusíte spoléhat jen na dojem – třeba Yann Le Fraillec, který vede prezentaci značky Van Rysel, má letos na Stravě už i 300km švih. Forma a kvalita prezentací zase rychle vyvrací naše poslední obavy, že by cyklistické značky Decathlonu pouze lepily svá loga na zboží z asijských katalogů. Tak jako u jiných výrobců je sériová produkce soustředěna na Dálném východě, ale produkty jsou navrhovány právě tady. Například konkrétně za značkou Van Rysel tu stojí třicet lidí, kteří dále spolupracují s mnoha kolegy z dalších týmů.

dres Cofidis

Opatrná sezóna

Z pohledu novinek je prezentace Van Rysel poněkud chudší – přinejmenším oproti Rockrideru, který s vervou naskočil do kolotoče Světového poháru MTB s novým celoodpruženým kolem a především s továrním týmem se Stephanem Tempierem v čele. Největší chystané silniční novinky na svoje uvedení teprve čekají. Některé modely kol měly být představeny již pro aktuální sezonu, ale značka se rozhodla počkat, protože neměla garanci dostatku komponentů. Jelikož se Van Rysel nedrží „ročníkového systému“ a nechává kolo v nabídce dva až tři roky beze změn, nepředstavuje tento krok zásadní problém. A tím působivější bude představení více nových kol naráz.

Zatím prý ohledně novinek nesmíme ani naznačovat, ale podle prototypů, které jsme viděli, bychom se vůbec nedivili, kdyby Decathlon zvažoval svůj návrat do World Tour. To však Yann vehementně popírá – Cofidis má platný kontrakt s De Rosou, navíc prý existuje i spousta menších týmů a jiných možností, jak se zviditelnit. Nechme se tedy překvapit, kdy a jaká kola se v Decathlonu objeví. Utajovaná flotila v kancelářích Van Ryselu ale slibuje mnohé. Z novinek, o nichž se psát může, je potřeba vypíchnout především doplněnou kolekci špičkového oblečení Van Rysel. Mnoho silničářů ale zaujmou také ležérnější svršky od značky Riverside – my můžeme oči nechat na řadě produktů z merino vlny, která ctí všechny současné trendy, ale zároveň příliš neprovětrá peněženku. Skvělý dárek dostanou od Van Ryselu triatlonisté – nové neopreny, aeropřilbu s integrovaným, ale odnímatelným zorníkem, tretry s rychlým systémem nazouvání (kombinace klasického zipu a strunového mechanizmu Atop). Jediným kolem z aktuální líhně, které si můžeme vyfotit, je nový top model gravel biku. Rám charakteristický přímějšími liniemi trubek byl oblečen do moderní šedé barvy, osazen sadou Sram Force eTap AXS a karbonovými koly Reynolds. A můžete si být jistí, že nové silničky budou stejně přitažlivé. 

V zákulisí

Na úplný konec návštěvy nám hostitelé připravili to nejzajímavější – berou nás doslova do kuchyně Decathlonu, tedy do laboratoří. Začínáme v mučírně, kde jsou mechanicky testovány všechny cyklistické produkty. Ve strojích právě úpí rámy i vidlice pod nekonečnými tisícovkami cyklů ohýbání. Vedle jsou připraveny kovadliny pro testování přileb a pak je tu spousta dalších zařízení, jejichž smysl můžeme jen domýšlet. Mezi tím vším se pohybuje několik chlapíků v přilbách, kteří si nás měří přísným pohledem a dohlížejí, aby na našich fotoaparátech zůstaly krytky objektivů. 

O místnost vedle se dostáváme do království barev, kde proměňují všechny barevné představy designérů v realitu. Tříčlenný tým disponuje kompletní technologií pro mokré i práškové laky, díky čemuž může ověřit veškeré postupy před tím, než kolo nebo díl zamíří do výroby. Lakování sériové produkce probíhá jinde, ale podle zde vytvořených postupů. Do prostor, kde probíhá 3D tisk prototypů, nás zástupci značky neberou, nejspíš bychom se dostali už příliš blízko k jejich know-how. Otáčíme se tedy a míříme nekonečnou chodbou na druhou stranu. 

lakovna
laboratoře btwin village

Další zajímavé místnosti ukrývají komory pro simulaci různých povětrnostních podmínek. Umějí vytvořit teplotu od -40 do +45 ºC, vlhkost od 25 do 90 % a vítr až do 45 km/h. Pokud byste chtěli navíc i zmoknout, museli byste popojet pár kilometrů do jiné budovy Decathlon Campus kabiny pro testování voděodolnosti oděvů mají právě tam. Cestou míjíme ještě pracoviště pro prostorovou analýzu pohybu, kde právě testují novou kolenní ortézu – pomocí snímačů sledují pohyb kolene bez podpory a s podporou bandáže. Dokáží tu ale zmapovat prakticky cokoli – pohyby chodidla při běhu, dráhu paže tenisty během úderu, i pozici cyklisty na kole. Ve zdejších laboratořích zabývajících se biomechanikou, morfologií, termofyziologií, senzorickými analýzami a souvisejícími výzkumy pracují čtyři desítky inženýrů a naši průvodci s pýchou dodávají, že sedmnáct z nich má doktorát. Jinak to v univerzitním Lille asi ani nejde.

Krátká exkurze v B’Twin Village pomalu končí. Viděli jsme stávající i nové produkty, potkali spoustu zajímavých lidí, zahlédli celou řadu prototypů. Poselství, které si odsud odvážíme, je ale jednoduché – máme se na co těšit. Pokud si firma jako Decathlon stanoví za cíl navázat na svou historii a potěšit i nejnáročnější jezdce, můžeme si být jistí, že se jí to povede. Má na to dost zkušeností, nadšení a nakonec i potřebných prostředků. Definice „kolo z Dekáče“ je už nyní hodně široká a podle všeho bude brzy ještě o dost širší. 

spoluprace-5311
Časopis 53×11
Poctivá porce silničářské autenticity! Specializovaný časopis 53x11 o silniční cyklistice přináší novinky ze světové i domácí závodní scény. Velké akce typu Tour de France nebo Giro d’Italia pokrývá speciálními vydáními. Nechybí testy kol a vybavení, tréninkové tipy a témata z oblasti techniky, sportu, tréninku i medicíny.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 4.7 / 5. Počet hodnocení: 6

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

městská kola
Jak vybrat městské kolo

Jak vybrat městské kolo

Jak vybrat městské koloMěstská kola si získávají čím dál více fanoušků. Města jsou zahlcena velkým množstvím aut, hromadná doprava je ve špičkách přeplněná k prasknutí a kolo je v takovém případě zkrátka skvělou a rychlou alternativou. Poskytuje absolutní svobodu...

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!