Revoluce ve stanech: Staví se dvě sekundy a v létě chladí

Říkáte si někdy, co se dá stihnout za 2 vteřiny? Co takhle postavit stan? Ukážeme vám, jakou roli hrají ve vývoji a výrobě inovace a jak jeden dobrý nápad může změnit celý trh. Jako třeba vynález samorozkládacího stanu, který v roce 2005 způsobil ve světě turistiky nebývalý poprask. Dá se vůbec u stanu vymyslet ještě něco převratného? A kam vývoj dále pokračuje? Na to se podíváme v tomto článku!

Kateřina Tlachová
31/05/2021
Značky a inovace

Neustálá práce na vylepšování produktů značky Quechua či Forclaz je zakořeněná v samotné DNA Decathlonu více než 20 let. V roce 2005 byla dokonce uspořádaná soutěž s cílem motivovat každou značku, aby navrhla inovativní výrobek. Tehdy to byla velmi skromná událost. Sklidila však obrovský úspěch a tak se zrodil nový koncept Decathlon Innovation Awards. Od té doby byly vyhlašovány nejinovativnější produkty vyvinuté v Decathlonu a řada z nich je patentovaná. Příkladem je šnorchlovací maska Easybreath, která umožňuje dýchat nosem i pusou. Výjimkou není ani stan 2 Seconds, který změnil dějiny stanování.

PŘÍBĚH STANU 2 SECONDS

Turisté po celém světě během svých dobrodružství určitě nejednou snili o kouzelné hůlce (nebo ještě lépe, o dálkovém ovládání), díky které se jejich stan sám postaví. Možná i vy znáte ten pocit, kdy jste po cestě znavení a přáli byste si už jen odpočívat. Tehdejší produktový manažer Jean-Francois Ratel testoval s kolegy nové produkty v horách, když najednou dostal nápad. Co kdyby existoval stan, který se vyhodí do vzduchu a sám se rozloží?

Všem připadal nápad neuskutečnitelný, ale Jean se nebál tento úkol vzít na sebe. Dva roky poté, co přišla prvotní myšlenka, po 18 730 hodinách navrhování, vývoje a testování, se jeho sen stal skutečností. První samonosný a samorozkládací stan byl v roce 2005 uveden na trh a zaznamenal ohromný úspěch. Zavládlo kolem něj nadšení, které spustilo doslova revoluci v kempování. Stan 2 Seconds disponuje konstrukcí, která funguje na principu pružení. Stačí povolit zajišťovací popruhy a stan se během pár sekund sám postaví. 

Cesta inovativního výrobku však pokračovala dál. V roce 2016 byla představena technologie Fresh&Black. Tento patent dokáže díky vícevrstvé tkanině zajistit až 99% tmu i za bílého dne a vzduch uvnitř umí udržet až o 17 °C chladnější v porovnání s klasickým stanem. Ve stanu tak můžete být v maximálním pohodlí i za parných letních dnů. 

REVOLUCE V KEMPOVÁNÍ STÁLE POKRAČUJE!

V roce 2020 spatřil světlo světa stan 2 Seconds EASY. Ještě skladnější, ještě jednodušší na postavení i sbalení. Oproti původnímu modelu má stan mnohem dynamičtější tvar a díky patentované samonosné konstrukci je zejména jeho složení mnohem rychlejší. Stačí zatáhnout za dva provázky. Vývojáři Decathlonu také kladou důraz na to, aby byly výrobky produkovány udržitelným způsobem. Proto přišli s další inovací, a sice technologií Dope Dye, při níž je vlákno barveno již při jeho předení a oproti běžným způsobům barvení umožňuje snížit množství použité vody

Všechny stany jsou mimo jiné navrženy tak, aby je bylo možné opravit. Servis v prodejnách Decathlon nabízí opravy a náhradní díly, které jsou také dostupné na decathlon.cz. V případě, že je stan zcela neopravitelný, jeho cesta stále nekončí. Zaměstnanci dávají věcem druhý život. Ze stanů se šijí vratné tašky, které si zákazník může koupit a pokud ji už nebude chtít, na zákaznickém servisu jakékoli prodejny je přijata zpět do prodeje. Značka šitím eliminuje odpad a zároveň podporuje ženy z farní charity, které jsou na českém trhu práce znevýhodněné.

ZASE O KROK DÁL, ZVLÁŠTĚ V TECHNOLOGIÍCH

Decathlon postupem let zaznamenává významný nárůst investic do nápadů a inovací. Především značka Quechua, která se zaměřuje zejména na výrobky pro jednodenní turistiku (jak nenáročnou, tak i horskou) a také značka Forclaz vyvíjející výrobky pro vícedenní trek, zažívají obrovský rozmach v oblasti technologií. Díky vlastním výzkumným a vývojovým centrům mají možnost propojovat výzkum, vývoj a design. Využívají celosvětovou síť vědeckých laboratoří, výzkumných organizací, univerzit a spolupráci s odbornými průmyslovými partnery. V takzvaném SportsLabu se například provádí analýzy těla v pohybu. 

Jedním z mnoha dalších inovativních výrobků jsou například trekové boty Trek 500 Matryx značky Forclaz. Tyto boty byly vyrobeny ve spolupráci se společností Rekord (specializující se na výrobu obuvi na treking) a disponují patentovanou technologií Matryx® a Vibram®.

Tímto veškeré inovace Decathlonu určitě nekončí a věřím, že budou přicházet další a další novinky, které budou i nadále zvyšovat požitek a radost ze sportu a ulehčovat používání různého vybavení. Stejně tak věřím, že všechny tyto inovace budou zdokonalovány udržitelným způsobem, aby stále méně zatěžovaly životní prostředí a radost z jejich používání to tak jen násobilo.