Rozhovor z B’twin Village: Pierre Delcour
V roce 2007 jsem, s visačkou Press a mnoha tématy pro časopis, v depu Tour de France nevěřícně zíral na vybavení elitního týmu AG2R. Oni vsadili na kola B’Twin, kola ze sportovního řetězce?! O 15 let později stojím, opět pracovně, jen s visačkou Visitor, v srdci obří budovy B’Twin village ve francouzském Lille. Tam, kde se vyvíjejí všechna kola Decathlonu, a nejen ona, ale taky spousta dalších produktů. Tam, kde pochopím, že předpojatost bez znalosti je špatná vlastnost.

Pierre Delcour: produktový manažer značky Rockrider
Stojíme v útrobách francouzské firmy, jeho jméno zní francouzsky, ale Pierre Delcour je Belgičan. V Belgii se narodil, v Belgii žije. „Bydlím jen 24 km odsud, u hranic, u Houffalize, to budou bikeři dobře znát díky závodům. Často jezdím do práce na kole.“ Dvacet let závodil především v MTB XC, ale i na silnici a v cyklokrosu (Belgičan snad ani nemůže jinak). Získal mnoho zkušeností, které nyní využívá při své práci. Je energický, usměvavý, ochotný, přesto se ho rozhodnu hned první otázkou trochu potrápit.
Promiňte, ale trochu asi nerozumím koexistenci dvou biků, před kterými právě stojíme. Jsou na pohled zařazeny do stejné kategorie XC. Na rámu mají oba nápis Race. Závody. Oba mají stomilimetrovou vidlici. Přijde mi, že se trochu prolínají i kvalitou výbavy. Proč vám nestačil stejný rám, jen s různou kvalitou či výbavou?
„Vím, na co narážíte. Často by se v takovém případě zvolil shodný rámový základ, neviditelně odlišený použitými uhlíkovými vlákny a naopak viditelně úrovní výbavy. Výhoda by byla, že takový rám se může dělat ve stejné formě. Ono by to bylo možné i v tomto případě, ale jednak mají ta kola každé trochu jiné určení, jednak je každý rám vyráběný v jiné továrně. Proto tedy jiná forma a jiný tvar. Zadání u jednoho byl maximální výkon, to je model 900, závodní speciál. U druhého se přidává zábava, má univerzálnější geometrii, a také je tu zohledněna dostupnější cena. Řeč je o modelu 500. Rozdíly najdete v řadě detailů, ale i v hmotnosti, osazení top modelu a tak dále. Jak si můžete všimnout, model laděný na výkon také má spoustu zajímavých tvarových detailů.“
Zkuste mi prosím ještě vysvětlit to zadání dvěma různým výrobcům.
„V Decathlonu obecně oslovujeme různé výrobce, a to z řady různých, částečně i z preventivních důvodů. Vyrábíme hodně kol a nechceme a možná si ani nemůžeme dovolit být závislí na jediném dodavateli. Zohledňujeme více věcí. To základní dělítko v tomto případě ale je právě odlišná nátura a cílení obou kol. Doufám, že je budete moci někdy vyzkoušet, abyste to sami pocítili. Teď ale ta kola příliš nezkoumejte, myslím přesné vybavení, některé díly nejsou dostupné, jsou tam jiné.“
Což je typické pro tuto dobu a složité pro vás.
„Ano, něco plánujete, ale pak narazíte na realitu. Někdy nám obchodníci řekli: ‚Jak to, že tam jsou jiné díly?‘ Ale postupem času to začali chápat, vědí, jaká je situace. Nejsložitější to je u značky Van Rysel a u XCO biků, z dílů pak u klik – všude tam se nejhůř hledá náhrada, pokud není něco, co být mělo. Někdy je čekací doba i 900 dnů, to vás úplně odzbrojí… Díky tomu jsme ale objevili nějaké nové značky komponentů, které jsou kvalitativně srovnatelnou náhradou těch původně plánovaných.“
Rockrider pro letošní sezonu postavil závodní tým pro světové poháry MTB XCO. Jak velká výzva to je pro vás jako produktového manažera? Jsou to přece jen jezdci z první ligy zvyklí na skvělý materiál.
„Je to především velké potěšení a jsme na to všichni pyšní. Je jasné, že se musíme zaměřit na co nejkvalitnější materiál pro ně – a myslím, že takový jsou naše karbonové rámy. Tým je pro nás přínosem pro zpětnou odezvu od jezdců, ale nejen to. Spolupracuje s některými důležitými značkami jako spolusponzory – například Manitou, TRP, Mavic nebo Hutchinson. Můžeme tak s nimi spolupracovat i my, vyvíjet třeba některé specifické detaily společně. Je to velmi zajímavé.“
A už máte nějakou odezvu od jezdců?
„Ano, a byla velmi pozitivní, což nás potěšilo. Trochu jsme se první reakce obávali, ale jezdci nám volali, že ta kola se povedla. Že jsou tuhá, přitom komfortní. Že jsou plně srovnatelná s tím, na čem jezdili dřív, ne-li lepší. Samozřejmě zmínili nějaké rozdíly v geometrii oproti svým předchozím strojům, ale to je stejné při přechodu na jakoukoliv značku.“
To pro vás musí být pohlazení, ocenění vaší práce.
„Byl jsem nadšený, to je pravda. Celý náš vývojový tým měl radost.“


Zmiňujete tým, jak přesně jeho spolupráce probíhá?
„Začnu třeba tím, že nejsem produktový inženýr. Nevím, jak kolo správně vyrobit, jaké postupy a materiály volit. Ale mám spoustu zkušeností a jasnou představu, jak by dobré kolo mělo vypadat, jak by se mělo chovat, jaké by mělo mít vlastnosti, to je moje deviza. Tyhle své požadavky sděluji právě inženýrům v našem týmu, je jich tam okolo pětadvaceti.“
A oni je převedou do počítače.
„Přijdu s ideální představou dokonalého kola, pak ale promluví i oni. Musí se totiž skloubit více věcí – nejen tyhle představy, ale taky hodně konstrukčních detailů, cenový cíl, možnosti výroby a podobně. On by nebyl problém vzít velký balík peněz a nerozhlížet se kolem sebe, udělat prostě to nejlepší možné. Věděli bychom, jak na to, ale to není naše cesta.“
Nejste tedy technik, máte zkušenosti jako produktový manažer?
„Ano, z Belgie, kde jsem byl mimo jiné manažer prodejny. Jinak kdybyste se ptal na školu, tak jsem vystudoval něco úplně jiného – politické vědy.“
Zůstáváte při představě o novém kole jen u svých zkušeností, nebo čerpáte poznatky ještě jinde?
„Trávím skoro každý víkend na singletrailech, potkávám lidi, vyptávám se, sleduji. Ale hlavně pořád dost jezdím, v minulém to dalo asi 14 000 kilometrů. Za ježděním často vyrážím jinam, protože tahle oblast je plochá, není to moc biková krajina, nemohl bych tu bike ani pořádně otestovat. A hlavně na kole to tu ani není moc velká zábava.“
Při tvorbě kola nejspíš spolupracujete s inženýry i na geometrii.
„I tady je to stejné. Sdělím jim své požadavky – aby kolo dobře stoupalo, bylo stabilní ve sjezdu, obratné v zatáčkách, co je dobré zvýraznit. Zbytek je jejich dílo. Ten, s nímž spolupracuji nejvíce, je sám velmi dobrý jezdec, technicky velmi zdatný. Ale na kole jich jezdí většina. Pak se postaví prototyp, který čeká testování. Máme i další testovací jezdce, zhruba deset, z různých míst. Sbíráme postřehy, řešíme, co by se mohlo změnit. Často vzniknou třeba i tři odlišné prototypy najednou a hledáme ideál.“

Možná mi řeknete, že to je otázka mimo záznam, ale přesto se zeptám. Zkoušíte i kola jiných značek, abyste si rozšířil zkušenosti?
„Tohle není nic tajného. Samozřejmě ano. Myslím, že to je důležité. Mám v cyklistice kontakty, anebo normálně využiju rezervační systém na internetu, kola si půjčím, jezdím na nich, není v tom žádný problém. Stejně tak mám známé v maloobchodech.“
I když jste pro ně konkurence, půjčí vám kolo, abyste mohl být ještě větší konkurence?
„Jsme konkurenti, ale naším cílem není je zlikvidovat, chceme zůstat na trhu společně s nimi. A i kdybychom takový cíl měli, byl by nereálný. Cílová skupina zákazníků se liší, mnoho lidí nemá rádo Decathlon, nikdy by tu nenakupovalo. Pro cyklistiku je mimo jiné typický vztah ke značkám, ne pouhé poměřování ceny a výkonu.”
Ohodnoťte článek
Podobné články
Objevte bikepacking
Objevte bikepackingOBSAH CO JE BIKEPACKING | PLÁNOVÁNÍ | NEŽ VYRAZÍTE | VYBAVENÍCestování, poznávání nových krajů a míst, ale také dobrodružství, sport a parťák na dvou kolech. Jestliže chcete propojit všechny tyto parametry, může pro vás být ideální volbou...
Recenze: Horské kolo Rockrider XC 900
Recenze: Horské kolo Rockrider XC 900Značka Rockrider svůj model XC 900 popisuje jako horské kolo určené na intenzivní tréninky a cross country závody. Jezdí na něm a testovali ho i závodníci světového formátu a techničtí partneři značky – Martin Ramos a Joseph de...
Jak vybrat horské kolo
Jak vybrat horské koloHorská cyklistika si už mnoho let drží pozici nejoblíbenějšího českého sportu. Naprostá většina z nás s prvním sluníčkem usedá na sedlo a vydává se ukrajovat kilometry na dvou kolech, ať už jako rekreační cyklista v pohodovém tempu nebo s...