Rozhovor z B’Twin Village: Yann Le Fraillec
Značka Van Rysel je čtenářům časopisu 53×11 dobře známá a asi vědí, že jde o silniční brand francouzského řetězce Decathlon. Méně známý ale bude původ tohoto označení – Van Rysel ve vlámštině znamená „z Lille“, tedy z města ležícího na samé hranici s Belgií. Zde byla otevřena první pobočka, tady řetězec dodnes sídlí a sem jsme se vypravili na poučnou návštěvu.

Yann Le Fraillec: produktový manažer značky Van Rysel
Silniční cyklistika má v Decathlonu úspěšnou historii, kola B’Twin absolvovala i Tour de France. Jak vlastně ke svému výsadnímu postavení přišla?
„Silniční kola byla jedním z prvních produktů vyráběných pod naší vlastní značkou. Decathlon v začátcích prodával kola Peugeot, ale dodavatel nám některé modely odmítl poskytnout. Tenkrát Michel Leclercq řekl: ’Dobrá, vyrobíme si je sami.’ Byl to začátek úspěšného příběhu, naše kola se potom dostala do první divize, na zdi nám tu visí i dres mistra světa, který získal Igor Astarloa v roce 2003.“
Jenže pak jste z první cyklistické ligy odešli…
„Ano, před více než deseti lety. A bylo to chybné rozhodnutí. Rozhodli jsme se ve shodě s naší celkovou strategií přeorientovat ze závodní scény na rodinný a rekreační sport, v němž jsme obecně úspěšnější. Ale zjistili jsme, že ve sportech, které jsou soutěžní, potřebujeme být vidět i na profesionální úrovni. V posledních letech se tedy opět zaměřujeme na špičkové produkty řad 900 a začínáme znovu více sponzorovat profesionální sportovce a vrcholné akce.“
Můžete být v top produktech opravdu silní, nebo je to jen podpora prodeje dostupného zboží?
„Potřebujeme nabízet špičkové produkty už jen proto, že vás spousta lidí nepovažuje za značku, když nejste vidět v médiích. Platí to speciálně v některých sportech – když nejste vidět na top úrovni, nikoho nezajímáte.“
Takže zpátky do World Tour?
„Už nyní jsme se vrátili do World Tour díky tomu, že dodáváme oblečení stáji Cofidis. Také náš sponzorovaný jezdec Nans Peters z Ag2r v tretrách Van Rysel vyhrál etapy na Tour i Giru. Máme dobré vztahy se všemi francouzskými profesionálními týmy – známe se osobně už dlouhou dobu. “
Ve vaší kanceláři jsme viděli několik zajímavých prototypů karbonových rámů z různých kategorií. Kdy se dostanou do obchodů?
„Pracujeme na spoustě věcí. Některé z těchto kol jsme chtěli představit už pro letošní sezonu, ale nedostatek komponentů nás přinutil k odkladu. Předpokládám, že novinky uvolníme v řádu měsíců.“


Zvažujete možnost vrátit se do World Tour také jako dodavatelé kol? Je to pro vás vůbec reálné z technologického hlediska?
„Na vývoji rámů spolupracujeme s více partnery, dokážeme tedy vyrobit jakýkoli rám. Když se rozhodneme, že tou cestou půjdeme, tak to není problém.“
Když už jsme u návratů – velkým tématem je dnes přesouvání výroby z Asie zpět do Evropy. Nezvažujete tuhle možnost?
„V Asii je už dlouho soustředěná výroba všech rámů, mají tam technologie, zkušený personál, jsou v tom prostě nejlepší. Navíc i všechny komponenty pocházejí odsud. Proč to tedy dělat? Dražší kola montujeme tady v Lille, ale není důvod sem přesouvat například výrobu rámů.“
Neměli byste lepší kontrolu nad produkcí?
„Máme v Asii mnoho lidí, kteří jsou každý den v továrně a řeší věci okolo výroby.“
Tak kvůli ekologii?
To nám říká spousta lidí. Ale ve skutečnosti přivézt rám lodí z Asie znamená desetkrát méně emisí CO2, než kdybychom ho vezli z druhého konce Evropy kamionem. Takže to nedává smysl z hlediska kvality, logistiky, ekonomiky ani ekologie. Můžeme diskutovat jen o etickém nebo politickém hledisku.“
Jedním z cílů Decathlonu jsou minimální dopad výroby na životní prostředí. Je ekologie především o využívání obnovitelných zdrojů energie při výrobě?
„Výroba je jen jedna část problému. Například u kola je během jeho životnosti více než 50 % vlivu na životní prostředí tvořeno plášti a dušemi. Takže vyvíjíme vlastní technologii, jak tento vliv snížit. Máme všechna data a při vývoji směsi zohledňujeme nejen její valivý odpor, přilnavost nebo životnost, ale také její vliv na životní prostředí. Vliv kola je potřeba vždycky vnímat v celém jeho životním cyklu, nekončí to tím, že je jednou vyrobeno.“
Používáte na kolech své vlastní komponenty?
„Ano, u high-end produkce je ale nevyvíjíme sami, protože máme opět partnerství se špičkovými značkami. Například karbonová řídítka pro nás dělá Deda. Není důvod, abychom investovali do vývoje, když můžeme přijít za někým, kdo dělá nejlepší řídítka na světě, a domluvit se s ním na spolupráci. Nemáme ambici tvářit se, že umíme vše nejlépe a vyrábět si vše sami. Víme, že tu jsou firmy, které to udělají za nás. S těmi spolupracujeme a ony nám jsou schopny dodat třeba speciální edici komponentů přímo pro naše potřeby. To platí i pro zapletená kola. Zkoušeli jsme si je dělat vlastní, ale dospěli jsme k závěru, že to není cesta pro nás. Opět stejná otázka – proč bychom si měli dělat vlastní kola, když máme fungující spolupráci s jejich výrobci?“


Poznamenal vás nějak nedostatek komponentů v uplynulých dvou letech, nebo máte jako velký výrobce jiné podmínky?
„Byl to obrovský problém i pro nás. Máme dvě kola, která už se měla prodávat, a odložili jsme to kvůli nedostatku dílů. Ale teď už vidíme světlo na konci tunelu a víme, že komponenty pro sezonu 2023 mít budeme. Do budoucna chceme více využívat komponenty Sram, aby se případné výpadky v dodávkách tolik neprojevily. A u dostupnějších kol v Decathlonu, tedy ne v kolekci Van Rysel, budeme i nadále používat Microshift. Mimochodem, sám jsem jej testoval a byl jsem překvapený, jak dobře funguje. Není tak elegantní, tak integrovaný, ale v dané cenové kategorii je to skvělé řešení. Rozhodně není ostuda mít jej na kole.“
Během vaší prezentace mě zaujal slide s rozdělením uživatelů silničního kola do šesti skupin – od začínajících výletníků po profesionální závodníky. Pokud byste dokázali nabídnout šest různých kategorií kol, zařadíte se mezi ty skutečně top cyklistické značky.
„V současné době takto detailní rozdělení v naší kolekci neexistuje. Je to ale stav, k němuž bychom se chtěli dostat během následujících dvou až tří let. Nechceme prozrazovat podrobnosti, ale je to směr, kterým jdeme.“
Stále počítáte s i ráfkovými brzdami?
„Chceme zákazníkovi ponechat možnost výběru, nemáme potřebu jej někam tlačit, vytvářet nějaké trendy. I když se to nemusí zdát, mnoho silničářů pořád chce kolo maximálně jednoduché, lehké a čisté. My mu je nabízíme a například kola s ráfkovými brzdami se nám pořád dobře prodávají.“
Ještě zvláštnější se může zdát, že vedle bohatě rozvětvené kategorie gravel biků držíte v nabídce kola pro poměrně okrajový cyklokros.
„S cyklokrosem je to u nás naopak velmi jednoduché. Pokud jako firma sídlíme ve Flandrech, tak ta kola prostě v nabídce mít musíme. Jde o malý trh, není to otázka peněz, ale když nebudeme mít cyklokrosová kola, místní cyklisté nás proklejí. Je zkrátka povinnost v tomto regionu nabízet cyklokrosová kola.“
Kdybyste měl vybrat tři svoje nejoblíbenější novinky pro letošní sezonu, jaké by to byly?
„Dres pro tým Cofidis, nový gravel bike, nové barevné kombinace… Nevím, je strašně těžké vybírat, všechno jsou to naše děti a všechny ty produkty rád používám.“

Ohodnoťte článek
Podobné články
Jak vybrat elektrokolo
Jak vybrat elektrokoloElektrokola jsou čím dál oblíbenějším dopravním prostředkem a to nejen u starších ročníků, ale i u mladých lidí. Jejich hlavní výhoda je jasná: i když nejste závodní cyklista nebo už máte nějaké ty roky, můžete brázdit silnice a cesty a užívat...
Objevte bikepacking
Objevte bikepackingOBSAH CO JE BIKEPACKING | PLÁNOVÁNÍ | NEŽ VYRAZÍTE | VYBAVENÍCestování, poznávání nových krajů a míst, ale také dobrodružství, sport a parťák na dvou kolech. Jestliže chcete propojit všechny tyto parametry, může pro vás být ideální volbou...
Jak vybrat odrážedlo
Jak vybrat odrážedloOBSAH VÝHODY ODRÁŽEDLA | VÝBĚR DLE VĚKU A VÝŠKY | VÝBĚR DLE TYPU TERÉNUUčení jízdě na kole má určitý předstupeň, který je důležitý z hlediska koordinace, stability, rovnováhy a dalších schopností, které jsou pro samotnou jízdu na kole bez...