Simond: Značka z úpatí Mont Blanc

Po třech značkách Decathlonu: turistické Quechue, běžeckém Evadictu a mysliveckém Solognacu se nyní podíváme do hor za velmi známou a úspěšnou značkou lezeckého a horolezeckého vybavení Simond. Tato značka má za sebou od svého zrodu již spoustu úspěchů a významných milníků na lezeckém a horolezeckém poli. A my si v tomto článku některé události zmíníme, podíváme se na nejvýznamnější produkty a také omrkneme, jak je to v Simondu s udržitelností. Tak pojďme na to!

Václav Škáva
24/09/2021
Značky a inovace

HISTORIE ZNAČKY SIMOND

Simond již více než 150 let vyrábí vybavení do hor v údolí Chamonix, horské oblasti na úpatí nejvyšší evropské hory Mont Blanc ve východní Francii. Historie značky Simond je vlastně tak trochu historií samotného horolezectví. Sahá až do roku 1820! Bratři Simondové, kováři, kteří zpracovávali železo a dřevo, patřili mezi průkopníky ve zkoumání Mont Blancu. Bylo k tomu zapotřebí mít ten správný materiál a vybavení. Mont Blanc začalo postupně navštěvovat více a více lidí, a tak začali bratři podnikat s horským vybavením. Chamonix se tak stalo světovým hlavním městem horolezectví. V roce 1860 zde vzniklo první vývojové centrum. Dnes v centru Simondu v Chamonix najdeme mimo jiné i muzeum věnované oběma bratrům a dobývání horských vrcholů

VÝROBA A INOVACE

V roce 2008 přešla značka Simond pod Decathlon, což jí umožnilo posílit nabídku, například lan, úvazků, batohů, oblečení i obuvi. Dnes pracuje v Simondu více než 60 profesionálů horských nadšenců a horolezců, kteří navrhují, vyrábějí a testují nové výrobky. Myslí při tom na potřeby horolezců všech úrovní. Prioritou Simondu je samozřejmě bezpečnost, což dokazuje certifikace ISO 9001. Od roku 2019 má navíc značka Simond nové centrum, ve kterém se nachází nejen kanceláře pro tým, produktové manažery a testovací místnosti, ale zároveň i část výroby, například kovového materiálu.

Ocenění Innovation Awards zase potvrdilo, že se značka umí přizpůsobit potřebám uživatelů. Dětský lezecký úvazek Spider Kid je navržen tak, aby zvládl manipulaci v každé situaci. Letos značka Simond zařadila do nabídky i inovativní expresku Spider, ve které díky patentované technologii chybí zobáček karabin a díky tomu se s karabinou snáz zachází: nacvakává a vycvakává. Nezahálíme a příští rok se můžete těšit na další inovace.

V Simondu je i česká stopa, a to v podobě české firmy Chalk ze Suchodolu, která dodáva Simondu magnézium pro horolezce.

EKOLOGIE

Není divu, že Simond, coby horská značka, dbá na ekologii a životní prostředí. Příkladem může být výroba horolezeckých lan. Lana se vyrábí na severu Francie a v Chamonix jsou poté důkladně testována. Při barvení se využívá technologie dope dye. Jednotlivá vlákna se barví již při výrobě příze, ze které se pak dále uplete šňůra. Díky tomuto postupu se šetří voda potřebná k proplachování a tím i celkový dopad na životní prostředí. 

V rámci šetření energie a životního prostředí se chceme posouvat dál i co se týče přesunu výroby přímo do Evropy. V roce 2019 se již 50 % produktů vyrábělo přímo v Evropě. Naším cílem je ale tento trend udržovat a dále se posouvat tak, abychom v roce 2022 měli v nabídce více jak 60 % produktů „Made in Europe”. Hlavní motivací a zároveň cílem je snížení CO2, který vzniká i při dopravě. Ze stejného důvodu značka Simond již několik let nevyužívá ani leteckou dopravu

Významných zápichů do skály a hlavně do historie má Simond hned několik. Z hlediska výroby stojí za zmínku například výroba první zakulacené karabiny v roce 1948. V roce 1952 následoval první cepín s kladívkem, který se dal vyměnovat a v roce 1970 přišel na svět první celokovový cepín.

Vybavení od Simondu však dobře posloužilo i při několika významných expedicích, a to již od počátku zdolávání horských vrcholů, např. Anapurny v roce 1950 (Maurice Herzog a Louis Lachenal) nebo nejvyšší hory světa Mount Everestu v roce 1953 (Edmund Hillary a Tenzing Norgay)! Značka Simond také stála u zrodu moderního lezení či alpinismu.

Jak je vidět, Simond toho má již mnoho za sebou a určitě se má čím pyšnit. Zároveň toho má ale ještě hodně před sebou. Týmy inženýrů, designérů a produktových manažerů každý den zdokonalují již existující produkty nebo pracují na zcela nových, které nám všem dobrodružství v horách zjednodušší nebo alespoň zpříjemní.