SPORTOVNÍ GIGANT MYSLÍ PŘI VÝROBĚ I NA EKOLOGII

Decathlon je sportovní značka, která se zrodila v 70. letech na severu Francie. Z původní party nadšenců, kteří chtěli učinit sport dostupnějším, se stal světový sportovní řetězec, který je již 10 let známý také v České republice. Poslání firmy zůstává stále stejné: zpřístupnit sport co největšímu počtu lidí. K tomuto poslání však přibylo jedno důležité slovo: zpřístupnit všem radost ze sportu UDRŽITELNÝM způsobem.

Kateřina Tlachová
19.7.2021
Snižování produkce CO2

Udržitelnost

Udržitelnost je klíčová právě pro Kimjaly – jógovou značku Decathlonu, která se vydělila z původní fitness značky Domyos. Tomuto tématu se věnuje od prvopočátku svého působení a má řadu. Kimjaly vychází ze slova lotosový květ (kimjala) a smysl pro životní prostředí a přírodu nemá tato značka jen v názvu.

Výroba sportovního vybavení je náročná na energie a spotřebu vody. Designéři mají nelehký úkol – již při návrhu musí myslet na výrobní procesy a přijít s takovými výrobky, které jsou nejen udržitelné, ale také kvalitní a odolné. Jak taková práce probíhá? Vše začíná pečlivým pozorováním sportovců a vytvářením prvních modelů. Všechny prototypy před uvedením na trh testují jednak ambasadoři značky a jednak externí cvičitelé jógy. Může se klidně stát, že některý prototyp neuspěje, proto se na základě jejich zpětné vazby modely upravují, aby maximálně plnily svou funkci. Pokud projdou testy, mohou jít do výroby. Díky hodnocení sportovců a zákazníků se modely neustále inovují a vyvíjí se nové generace produktů, které jsou ještě techničtější a ekologičtější.

Použité materiály musí být šetrné k přírodě, tedy co nejvíce přírodní. Například dřevěný bloček na jógu je vyroben ze dřeva z lesů, které se už od počátku pěstují udržitelným způsobem. Průmyslová výroba má velký vliv na životní prostředí, proto je klíčová snaha zavádět do praxe takové procesy, které redukují vznik odpadu nebo nároky na energie. Kupříkladu pouhé odstranění švů u oblečení na jógu dokáže zjednodušit výrobu a ušetřit odpadní materiál narozdíl od tradičních střihů se švy. Takový produkt beze švů je navíc ještě pohodlnější, protože švy nikde netlačí, nejsou cítit a oblečení se dokonale přizpůsobí tělu. Kimjaly chce snížit na nulu obalové materiály, kartony a plasty – produkty se vyvíjí tak, aby nepotřebovaly žádný obal, případně aby jejich část sloužila jako ochrana. Nejproblematičtějším článkem výrobního řetězce je spotřeba vody, která je nutná ke zpracování materiálů a jejich barvení.

Na obarvení kila textilie je často potřeba 100–150 litrů vody! Proto týmy pracují se speciálními technologickými postupy, které šetří přírodní zdroje. Jedná se například o metodu dope dye – při klasickém barvení se barví již upletená tkanina, při dope dye se barva přidává rovnou do granulátu na výrobu vláken a tudíž není nutné látku tolik proplachovat. Díky těmto metodám se daří ušetřit až 60 % vody a také emise CO2

Ačkoli je Decathlon velká společnost, udržitelnost jí není lhostejná a aktivně se snaží dopady na životní prostředí neustále snižovat. Využití nejrůznějších ekologických technologií a bezmála také striktní výběr výrobních partnerů umožňuje nabídnout ekologicky navržené produkty, a to navíc za dostupné ceny. Přesvědčte se sami.