Udržitelnost – marketingový krok, nebo skutečný zájem?
Každá firma se nějakým způsobem podílí na znečišťování planety. To s sebou nese určitou společenskou odpovědnost. Kroky, které přispívají k dosažení uhlíkové neutrality, jsou důležité pro budoucí vývoj. Proto je třeba už nyní hledat cesty, jak dopad na životní prostředí co nejvíce snížit, ale ne za cenu nižší kvality produktů. Základem je nečekat na poptávku. Je potřeba jednat hned, a to kvůli limitům naší planety, nikoli kvůli marketingové atraktivitě. Dokáží to ale i sportovní řetězce?
Decathlon jako gigant v prodeji sportovního vybavení si svůj vliv na životní prostředí uvědomuje a hledá cesty, jak snížit svoji uhlíkovou stopu až k uhlíkové neutralitě. Při vývoji výrobků se proto zaměřuje na ekologickou výrobu. Pro společnost může být takový vývoj v některých případech komplikovanější, ale stojí to za to: již probíhající klimatické změny jsou důkazem, že by se uhlíková stopa měla razantně snížit. Proto se nyní v obchodech nebo na webu Decathlonu můžete setkat s označením ECODESIGN.

Ecodesign – co to vlastně je?
Pod pojmem ECODESIGN si nepředstavujte pouze oblast výroby. V celém životním cyklu výrobku je mnoho příležitostí pro ekologičtější volbu: volba produkčních partnerů dodržujících určité standardy, volba, jakým způsobem bude produkt dopraven k zákazníkům, jak ho znovu použít apod. Průmyslová výroba je samozřejmě nejdůležitější, jelikož má téměř 50% podíl na celkovém množství vypuštěných emisí. Prioritou Decathlonu však zůstává výroba funkčních výrobků na sportovní využití, a to i pro náročné sportovce. Ekologická výroba je v tuto chvíli až sekundární parametr a může ovlivnit spíše barvu nebo cenu, výrobek by však vždy měl být především uživatelsky přívětivý s podstatnými technickými vlastnostmi.
Ecodesign v praxi
Pojďme si představit ukázkový příklad ECODESIGN produktu. Jedná se o turistickou prošívanou bundu Trek 100. Oceníte ji hlavně na treky, při kterých může teplota spadnout až k -5 °Celsia. Díky zipu s dvojitým táhlem ji snadno složíte do levé kapsy. Váží 365 gramů ve velikosti M, takže žádná nadměrná zátěž v batohu. Ale co je důležitější – perfektně vás zahřeje. Vata ze šroubovitých silikonizovaných vláken zaručuje odolnost. I přes to, že je bunda tenká a velmi lehká, skvěle izoluje, a to díky vzduchu zachycenému uvnitř vláken výplně. Výhodou navíc je, že vata ze 100% polyesteru zůstává hřejivá, i pokud zmokne. A teď přichází na řadu ECODESIGN prvky. Vata je ze 70 % z recyklovaného polyesteru, jehož použití přispívá ke snížení využití zdrojů na bázi ropy. Použitím recyklovaných plastových lahví nebo textilií se při výrobě polyesteru omezuje také využívání zdrojů na bázi oleje. Potřebná prodyšnost materiálu přitom zůstává zachována.


Jaká je u bundy spotřeba vody?
Víte, proč je vnitřní podšívka bundy šedá? Není to přímo designový účel, ale jde o krok, při kterém lze razantně snížit spotřebu vody při výrobě. Zpracování tkaniny, které Decathlon při výrobě používá, snižuje emise CO2 celkem o 40 %. Je to díky technice zvané bi-ton. Jak tato technika funguje? Tato inovativní podšívková tkanina je směsí černě barvené příze a nebarvené příze. Jednoduše řečeno, barví se pouze jedno vlákno ze dvou. Toto vlákno je navíc barveno hromadně a barevné pigmenty jsou do něj integrovány již při jeho výrobě. Výsledkem jsou specificky světlejší barvy, které však dále neblednou. Tento šetrnější proces dokáže snížit: emise jemných částic o 66 %, eutrofizaci sladké vody o 75 % a eutrofizaci mořských vod o 68 %.
Pokud byste si vybrali například černou nebo modrou barvu bundy, setkáte se s další technologií barvení. Tyto tmavší barvy svrchního materiálu jsou barveny technikou dope-dye, díky které se ušetří až 70 % vody (v porovnání s klasickým způsobem barvení). Říkáte si, jak je to možné? Vysvětlíme vám to úplně zjednodušeně: povrch látky se nebarví prostým máčením v barvě, ale barví se samotná vlákna.
Bunda má na svrchní straně materiálu navíc speciální úpravu, která zajišťuje její vodoodpudivost. Běžně se na vodoodpudivé nátěry používá tzv. PFC (perfluoruhlovodík), při jehož použití však vznikají látky škodlivé jak pro člověka, tak pro životní prostředí. V Decathlonu proto přišli s technologií, která PFC nahrazuje a současně poskytuje materiálu stejné funkční vlastnosti a je šetrnější k životnímu prostředí.
Budoucnost je udržitelnost
Značka Forclaz se mimo jiné zavázala, že produkty na treking budou vyráběné s respektem k životnímu prostředí. Do roku 2022 by tak měl být každý výrobek ekologičtější (ve srovnání s původním modelem). Toho lze docílit hned několika způsoby: nabízí se použít recyklované či přírodní materiály, procesy snižující spotřebu vody a mnoho dalších. O dalších projektech směrem k udržitelnosti v Decathlonu si můžete přečíst na našich stránkách o ekologii. Je tedy vidět, že i jeden z největších výrobců sportovních potřeb dokáže snížit svou uhlíkovou stopu a neustále hledat další cesty, jak se přiblížit k uhlíkové neutralitě. Doufejme, že když se zapojil Decathlon, dokáží to i ostatní velkovýrobci a přijmou tak odpovědnost za důsledky svého podnikání.
Ohodnoťte článek
Podobné články
Techniky barvení látek
Techniky barvení látek V rámci udržitelné výroby a snahy o co největší snížení jejího dopadu na životní prostředí se snažíme všechny procesy optimalizovat, abychom ulehčili naší planetě. V tomto článku vám představím nové techniky barvení látek, které Decathlon při...
Ekologická bavlna
Ekologická bavlnaAčkoliv bavlna je přírodní surovina, její pěstování má významné environmentální i sociální důsledky spojené především s obrovskou spotřebou vody při jejím pěstování a zpracování. Problémem je i používání velké množství pesticidů, které mají...
Sportovní gigant myslí při výrobě i na ekologii
Jóga Dnes: Sportovní gigant myslí při výrobě i na ekologiiDecathlon je sportovní značka, která se zrodila v 70. letech na severu Francie. Z původní party nadšenců, kteří chtěli učinit sport dostupnějším, se stal světový sportovní řetězec, který je již 10 let známý...