ST520 vs. ST530:
Souboj generací

Náš expert David pro vás připravil článek, ve kterém vám přiblíží dva modely kol, které si předávají štafetu a porovná jejich parametry. Nový model ST530 srovná s jeho předchůdcem – modelem ST520. Představí vám hlavní rozdíly mezi těmito dvěma koly a představí vám, co se změnilo a jaké má nový přírůstek výhody a nevýhody oproti dosluhující „pětsetdvacítce”.

kolo rockrider st530

Pro lepší požitek z jízdy

Nový model jízdního kola ST 530 je náhradou za náš nejprodávanější MTB model Rockrider ST520, který si své postavení vybudoval především skvělým poměrem cena/výkon a celkovou cenovou dostupností. Rockrider ST530 je postavený na rekreační horskou cyklistiku, stejně jako model ST520, ale s větším důrazem na jednoduchost. Už od prvního pohledu je jasné, že to nebyl krok vedle a inovovalo se na těch správných místech. Těmi jsou jednoduchost, bezpečnost a komfort

První závratný rozdíl nastal v převodovém systému modelu ST530, kde je použitá sada 1×9 oproti modelu ST520, který byl vybaven převodním systémem 3×7. Tento krok má budoucímu uživateli co nejvíce ulehčit práci s kolem, aby se mohl více soustředit na samotnou jízdu a krásy okolní přírody, a nemusel řešit kombinace správných převodů. Rozsah převodů je pro rekreačního cyklistu dostačující na zdolání táhlejších kopců i na dlouhé přesuny po cyklostezkách. 

Druhou změnou na modelu ST530 oproti ST520 jsou hydraulické kotoučové brzdy, které mu výrazně přidaly na bezpečnosti. Hlavní výhodou hydraulických brzd oproti mechanickým je jejich brzdná účinnost, kterou oceníte zejména při delších vyjížďkách nebo při prudkém klesání.

Komfort především

Kromě brzd a pohonu přispívají k výrazně vyššímu pohodlí při jízdě i detaily, kterých si na první pohled nevšimnete. První změnou je vidlice s vyšším zdvihem – 100 mm oproti 80 mm u předchozího modelu. Vyšší zdvih vidlici umožňuje pracovat ve větším rozsahu, díky němuž zvládá větší nerovnosti a zlepšuje tak celkovou průjezdnost terénu. 

Druhá změna se týká řídítek, která mají nově šířku 720 mm. Oproti modelu ST520 tak na celkové délce přibylo celých 40 mm. Na první pohled se toto číslo může zdát zanedbatelné, širší úchop však oceníte nejen při sjezdech a v náročnějším terénu, kde vám přidá na stabilitě, ale i při šlapání do kopce, kde vám umožní více otevřít hrudník a tím zlepšit dýchání. 

Poslední změnou zvyšující komfort při jízdě v terénu je použití ráfků o vnitřní šířce 23 mm spolu s širšími plášti (2,0). Touto kombinací se podařilo docílit zlepšení trakce v terénu a současně i pohodlí při jízdě po povrchu s malými nerovnostmi.

horská cyklistika
detail kola rockrider st530

Co se povedlo

Rád bych tedy přehledně shrnul výhody, kterými nový model ST530 disponuje oproti modelu ST520. V první řadě je to nový pohon 1×9 s dobrým rozsahem. Dále hydraulické kotoučové brzdy, které mají podíl na celkovém zvýšení bezpečnosti při jízdě.

Neopomenutelný je vyšší zdvih vidlice a širší ráfky a pláště, které dohromady zajišťují lepší stabilitu a přizpůsobení nerovnostem a těžkému terénu. A obecnou výhodou je celková jednoduchost oproti předešlému modelu, která přispívá k lepšímu vychutnání si zážitku z jízdy a z přírody, kterou projíždíte.

Co může chybět

Mezi faktory, které se některým uživatelům mohou jevit jako nevýhody oproti předešlému modelu, patří jiné převody. Některým cyklistům by mohly chybět právě těžší převody ze systému 3×7. Někdo by také mohl za nevýhodu považovat vyšší náročnost při údržbě hydraulických brzd oproti brzdám lankovým. To je však relativně nízká cena za jejich vyšší výkonnost a tím i vyšší bezpečnost jízdy. 

Další nevýhodou mohou být širší pláště, které kladou při jízdě větší odpor. A pro milovníky designu nejspíš nebude dobrou zprávou to, že nový model ST530 je nabízen v méně barevných variacích než předešlý model.

Na závěr bych tedy rád shrnul, že model ST530 je nejen adekvátní náhradou za model ST520, ale viditelně ho převyšuje. Nový nástupce drží krok s dobou a nabízí uživateli prvky z cenově dražších modelů a vyšších kategorií za stále dostupnou cenu. Z hlediska využití jde o všestranně zaměřené kolo, které se neztratí v těžším terénu ani při delší vyjížďce v rámci lehčí cykloturistiky.

David Odrobina
Jmenuji se David a v Decathlonu pracuji již 3,5 roku. Jako většina z nás jsem začínal na nižším úvazku, konkrétně 30 h za týden, při studiu VŠ. První rok jsem sbíral zkušenosti na prodejně v Banské Bystrici na středním Slovensku. Po roce jsem se přesunul do brněnské prodejny v Modřicích, kde pracuji až doteď. Aktuálně již pracuji na plný úvazek jako sportlídr MTB. Celkově mě kola bavila už od dětství, a to jak jízda na nich, tak jejich servis. Proto každé moje kolo musí být vždy vyladěné na 110 % a tuto vlastnost se snažím přenášet i do svojí práce na oddělení. Jsem také vyznavačem adrenalinových sportů, jako je freeride lyžování, downhill nebo enduro na kole. Zároveň jsem pro každou srandu, takže mi jsou velmi blízké i kolektivní sporty. Z nich jsem se věnoval například fotbalu, který jsem 8 let hrál závodně.

Ohodnoťte článek

Průměrné hodnocení článku 4.3 / 5. Počet hodnocení: 10

Článek zatím nebyl hodnocen

Sledujte nás na sociálních sítích

Podobné články

dEkáč
dEkáč

Sdílejte článek

Podělte se o článek s přáteli!